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Abgeschlossene Dissertationen

  • Luay Radhan "Muslims Against the Islamic State: Arab Critics and Supporters of ʿAli Abdarraziq’s Islamic Laicism"

    In dieser Arbeit wird eine islamische Strömung beschrieben, die als islamischer Laizismus bezeichnet werden kann. Sie besteht aus religiösen Musliminnen und Muslimen, die aus islamischen Gründen das Konzept eines „islamischen Staates“ ablehnen und ebenso wenig akzeptieren, wenn sich Staatsvertreter als Repräsentanten eines „islamischen Staates“ darstellen. Die Dissertation analysiert einen Ausschnitt aus der langen Diskussion, in der die Pros für und Contras gegen den „islamischen Staat“ geäußert werden. Der ägyptische Scharia-Richter und Azhar-Absolvent ʿAliʿAbdarraziq (1888-1966) gilt in der Arabischen Welt als geistiger Vater dieser islamisch-laizistischen Strömung. Daher überrascht es nicht, dass Generationen von muslimischen Ägyptern und anderen muslimischen Arabern die Analysen in seinem al-islam wa uṣul al-hukm (1925) entweder kritisiert, zu widerlegen versucht, oder aber direkt oder indirekt unterstützt haben. Die Arbeit konzentriert sich auf die Argumente einer Auswahl von Gegnern (z.B. Muhammad Amara und Abdarrazzaq Sanhoury) und Unterstützern (z.B. Nasr Abu-Zayd und Jamal al-Banna), wobei auch auf die islamisch-laizistischen Denker eingegangen wird. Allerdings ist die Trennung von „Staat und Kirche“ bei islamischen Laizisten kein Selbstzweck: Indem sie dadurch die Möglichkeiten des Machtmissbrauchs reduzieren wollen, streben sie mehr Demokratie, Freiheit und soziale Gerechtigkeit an. Letztlich kann man den islamischen Laizismus, der sich ausschließlich auf das Verhältnis zwischen Religion und Staat bezieht, auch als Teil einer größeren, einer antiautoritären islamischen Strömung betrachten (die es noch zu erforschen gilt).

  • Abdulaziz Jardan "Das Saif 'l-mulūk wa-l-ḥukkām des Muḥyi ad-Dīn Muḥammad b. Sulaimān al Kāfiyaǧī (gest. 1474), Edition, Übersetzung und Kommentar"

    Muḥyi ad-Dīn al-Kāfiyaǧī, Verfasser des Werkes Saif 'l-mulūk wa-l-ḥukkām (Das Schwert der Könige und Herrscher), lebte im fünzehnten Jahrhundert im mamlukischen Kairo.

    Sein Werk ruft die Herrscher zur Ausübung der Gerechtigkeit und zur Fürsorge gegenüber ihren Völkern auf. Gleichzeitig ruft es die Völker dazu auf, den gerechten Herrschern Gehorsam entgegen zu bringen. Dabei unterstreicht es von Beginn an die Gerechtigkeit als menschlichen und sozialen Wert, zu dem Gott die Menschen aufrief und sie dabei aufforderte, ihn als Hauptbedingung für den Zusammenhalt der islamischen Gesellschaft zu betrachten, um infolgedessen deren Fortbestand und Entwicklung zu garantieren. Saif 'l-mulūk wa-l-ḥukkām behandelt somit wichtige politische, soziale und moralische Themen und stellt Reformen in Form von Ratschlägen und Hinweisen vor.

    Das Werk gehört zum Genre des „Fürstenspiegels“. Aus diesem Grund soll diese Arbeit einen Überblick über die Kunst des Fürstenspiegel und seiner Entwicklung im muslimischen Kontext geben und eine Liste von Schriften erstellt werden, die man als Ratgeberliteratur bezeichnen kann. Da es sich bei dieser Arbeit um eine Edition des Werkes handelt, werden zunächst die Inhalte des Manuskripts und der Abschriften erklärt. Es folgt die Edition und die Übersetzung des Textes mit Kommentaren zum Manuskript und dessen wissenschaftlicher Bedeutung. Unter anderem sollen dabei die ursprünglichen Beweggründe für das Verfassen des Werkes geklärt werden.

  • Hala Ghoname: Orientalists’ Portraits of Muḥammad ‘Alī Bāshā Between Historical Documentation, Politics, and Edward Saeed’s Paradigm of Orientalism

    The Ottoman period of the Islamic history in Egypt is an undeniable phase in the country’s transformation into a modern state. That major transformation happened, when Muhammad Alī Bāshā Al- Masu’d Ibn Agha (born in Kavala in 1769- died in 1849 AD), came to be the Wāli of Egypt (Arabic: for governor) from 1805 to 1849 AD. He was not only known for his military excellence, but also for his great vision for development and his ambitious attempts to build a powerful, modern, and independent Egypt. Foreign policy and international relations of Egypt during the era of Muhammad Ali were quite distinguished. In 1798, Egypt was a part of the Ottoman Empire (Welayah) , however, it was also ruled by the Mamelukes. In that same year, Napoleon Bonaparte started his military expedition to Egypt, conquering the Mamelukes in the Battle of the Pyramids. Under the British pressure, the Ottomans assembled forces hoping to banish the French. So, in March 8th of 1801, a contingent of 300 soldiers with Muhammad Ali as a lieutenant, who soon became in command, came to Egypt as part of the Ottoman forces . After the Treaty of Amiens in 1802, proclaiming that Egypt was to be restored to the Ottoman Sultan, it was Muhammad Ali’s chance to climb his way up in ranks and power. Soon he became the Wali of Egypt, after several incidents with the Mamelukes, and the British. With those incidents, and other external connections to Europe, the image of Muhammad Ali was formed in the European mentality. How was the image of Muhammad Ali transferred to the Europeans? In this dissertation, I am focusing on the relics of Muhammad Ali’s international and foreign policies from a different perspective. How was Muhammad Ali depicted by European orientalist painters during his reign, in the absence of today’s visual media? What was the role of art in serving politics? Were Orientalist paintings of Muhammad Ali and his era purely documentary, or, did they support specific agendas and political campaigns? Were these paintings biased? Do they fit within the well-established orientalism theory? In depth, how do those paintings challenge Edward Sa’eed’s paradigm of Orientalism? How did Muhammad Ali use orientalist paintings in establishing relations with the Europeans? Does the Soft power, by its modern concept developed by Joseph Nye apply in this case?

  • Moujib El Mustapha: Allgemeine Entwicklungen und Beschreibungen der Hip-Hop-Darija und Jugendkultur am Beispiel von Hip-Hop-Musik in Casablanca/Marokko

    Die Jugend in Marokko stellt ein sehr wichtiges Potenzial für die marokkanische Gesellschaft dar, da sich in Marokko seit dem Arabischen Frühling große Herausforderungen im politischen, sozialen sowie im kulturellen Bereich entwickeln. In diesem Land zielte der Arabische Frühling auf einen Fortschritt durch Reformen – und nicht durch Blutvergießen und gewalttätige Auseinandersetzungen – ab.

    Man datiert gleichzeitig eine rasante Entwicklung des politischen, kulturellen sowie sprachlichen Bewusstseins der Jugend in Marokko im Kontext der aktuellen Ereignisse in der arabischen Welt. Die Tonspur zum Arabischen Frühling schreibt der marokkanische Hip-Hop durch die jugendliche Generation "Nayda".

    Das Thema der Dissertation vereint die Erscheinung und Entwicklung der Hip-Hop Musik als eine Subkultur in Marokko mit der Beschreibung der verwendeten Sprache „Darija“ dieser Musik. Dabei werden Methoden der unterschiedlichen Disziplinen Soziolinguistik und Kulturwissenschaften verwendet. Die zentralen Fragen der Arbeit kreisen um die Integration des Phänomens Hip-Hop in das islamische Marokko; außerdem wird ein spezieller Fokus auf die Position der Frau, der "Rapperin", im Hip-Hop gelegt. Eine linguistische Analyse der „ Darija“ wird in diesem  Zusammenhang berücksichtigt.

  • Maike Neufend: Aesthetic Formations of the Social - Contemporary Styles of popular Sufism in Beirut

    Questions of aesthetic formations of the social have been marginalized within social sciences since the beginning of the discipline in Western contexts. Due to the conception of Modernity as process of rationalization and subsequently secularization, the aesthetic was constructed as the “other of modernity” projected onto past societies, non-Western cultures or onto social spheres perceived as rooted within a pre-modern past, like religion (Matin Asgari 2013; Reckwitz 2015; Eßbach 2001). Sufism as individual path to self-realization played a pivotal role for the construction of a positive Orientalist notion of Islam as origin of esoteric wisdom in the West. Since the turn of the nineteenth century Sufi thought was used by European avant-garde movements to doubt categories of a rational and anti-aesthetic “European modernity” (Sedgwick 2008; 2004). In Lebanon, already in the second half of nineteenth century mystic dimensions in non-religious poetry developed and neoclassical poets turned to poetic medieval heritage. This tendency is visible in the works of poets who had been communist or leftist “trying to heal their spiritual malaise and to express their sense of alienation in modern civilization, their found refuge in Sufism” (Snir 2006, 83). During the 1960s, a time when the liberation movement in the Arab world began to decline, Sufism was adopted by secular Arabic poets who became increasingly disillusioned with the revolutionary regimes they had fought for (Simawe 2001, 121). However, in much of the Western social sciences Sufism, or Islam in general, is understood as inadequate to the work of social and economic development (Bruinessen/Howell 2007, 7).

    Against scholarly predictions as well as religious political mobilizations to mark Sufism as anti-Modern, it is now reported in various studies that Sufism at the end of the twentieth century expanded among the urban middle classes through out Muslim majority societies and the West (Day Howell 2006, 2012; Knysh 2008, Sedgwick 2008, 2012). Sufism’s stability and partly resurgence calls for a deeper understanding of post-Modern religious subjectivities within the MENA-region. Scholars argue that Sufism should be analyzed beyond concepts of Modernity, and in context of globalization, pluralization, post-materialism and post-modernism (Voll 2007; Kim 2008, 29). The focus of this study is to analyze contemporary forms of subjectivities through the lens of popular Sufi culture in Beirut, Lebanon. The interdisciplinary approach pursued is based on the observation of larger entangled developments, the aesthetization of social life and the global presence of religion, both of which are analyzed in the frame of late or post-Modernity. By focusing on practices and technologies of the self within contemporary popular Sufism in Beirut as well as textual material interlocutors relate to, this study aims at contributing to the broader discourse on modernizations, de-/secularization and aesthetization in the MENA-region.

  • Abderrahmane Ammar-Haueis, „Religiösität junger Muslime marokkanischer Herkunft in Deutschland“ (Co-tutelle mit der Universität Marrakech (Université Cadi Ayyad)/ Prof. El-Moujahid) (2019) (Gemeinsamer Erstgutachter)

  • Abdulaziz Jardan, „Das Sayf al-mulūk wa-l-ḥukkām des Muḥyī ad-Dīn Muḥammad ibn Sulaymān al-Kāfiyağī (gest. 1474), Edition, Übersetzung und Kommentar“. (In Kooperation mit Prof. Dr. Stefan Weninger, Semitistik) (2015) (Erstgutachten) [Finanziert durch ein Promotionsstipendium des syrischen Staates]

  • Anne Troadec «Les Mamelouks dans l’Espace Syrien : Stratégies de Domination et Résistances (658/1260-741/1341)» (Rapporteur et membre du jury) (Ecole Pratique des Hautes Etudes, IVe section, Paris) (2014)

  • Clement Onimus, „Les émirs dans le sultanat mamelouk sous les sultans Barquq et Farag (784-815/1382-1412). Restauration sultanienne et conflits émiraux „ (Rapporteur et membre du jury) (Ecole Pratique des Hautes Etudes, IVe section, Paris) (2013)

  • Batoul Al-Muhaissen, „La position du français dans L’université de Yarmouk: enjeux d‘évaluation pour la formation des adultes en Jordanie“. (2012) (Zweitgutachten) (Universität Marburg)

  • Abderrahman Aresmouk, „Islamismus im Maghreb als Herausforderung für die EU-Sicherheitspolitik. Das Beispiel Algerien“. (2013) (Zweitgutachten) (Universität Marburg)

  • Bianca Devos, „Die Entstehung einer modernen iranischen Presse: Journalismus im autoritären Staat Riżā Šāhs am Beispiel der Tageszeitung IṭṭilāÝāt, 1926-1941.“ (2011) (Zweitgutachten) (Universität Marburg)

  • Ahmed Sheir: The Legend of Prester John and its Political Implications on the Conflict between the Muslim East and Latin West (12th -16th centuries)

    It is significant to discuss and analyze the legend and its impact on the military, political and economic events that outlined the history of the world.  The Legend of Prester John was one of the most famous legends in the middle ages. Prester John was an imaginary Christian King, who lived with his people beyond the Muslims and ruled Central Asia, India and finally Ethiopia in the late Middle Ages and early modern history. Many tales reported about Prester John and his kingdom; many alleged letters appeared to promote the miracles and marvels of Prester John, which initiated in 1145. This legend raised to boost the Crusade movement by calming that such legendary Priest-King would come from the Far East to exterminate the Muslims and to defend the City of Jerusalem, especially during the fifth crusade.

     Therefore, This study goes over the history of thought and culture, anthropology and mythology of the Crusades and the relations between the Muslim East and Latin West to examines to what extent did this legend capture the Crusader-Western imagination, and how, in turn, this affected the political, military and peaceful relations with the Muslims through the 12-13th centuries?  Besides, It studies how this legend used to Christianize the Mongols to conduct a mutual alliance against the Ayyubids and Mamelukes during the 13th century. The method and approach of such study are to tracking the imaginative impact of Prester John Legend on the Crusades' course in both Latin and Arabic sources of the 12th & 13th centuries, to find out the historical events associated with the legend of Prester John in both Arabic and Latin sources with depth analysis. How the legend contributed to shaping the Muslim-Crusading conflict and how such Muslim-Latin encounter played a role in fabricating such Legend.