
Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Scientology and the European Human Rights Debate: 

A Reply to Leisa Goodman, J.  Gordon Melton, and

the European Rehabilitation Project Force Study

Stephen A. Kent
1) Introduction
2) New RPF Information
3) The Rehabilitation Project Force and Human Rights Violations
4) Gordon Melton on the Sea Organization
5) The European Rehabilitation Project Force Study
6) Goodman's Failure to Protect Scientology's Children
7) Character Aspersions
8) Did Not Say It; Did Not Do It; Not Guilty of It
9) Correcting the Facts

9.1) Scientology and the Demise of the Cult Awareness Network
9.2) Scientology's Own Criminality

10) Goodman's Portrayal of Critics
11) Scientology's Secret Agreement with the Internal Revenue Service
12) Proof, Documentation, and Evidence
13) Scientology's Problems in Germany
14) Conclusion

1) Introduction 

At stake in the European human rights debate over Scientology is the legitimacy of
various governmental responses to the organization that limit, and potentially prevent,
its activities and those of its members. By any means, at all costs, Scientology must
portray itself as an aggrieved party whose rights are being trampled by officials who
are  fostering  bigotry,  discrimination,  rabid  secularism,  and  denominational
protectionism  of  historic  faiths. Seen  in  this  context,  my  lengthy  and  detailed
publications  about  Scientology's  near-certain  human  rights  violations  cannot  go
unchallenged by the organization and its defenders. Most serious are my conclusions
that Scientology operates a forced labour and re-education program against reputedly
delinquent  members  of  its  'elite'  Sea  Org(anization)-a  program  that  has  included
teenagers  and  children  as  young as  twelve  years  old  (Kent  1999c:  9).  Called  the
Rehabilitation Project  Force (RPF),  this  program, I concluded, fits  social  scientific
definitions of brainwashing efforts  (Kent 2000; 2001a;  b).  The program should be
(and is) of particular concern for Europeans because its  totalitarian nature harkens
back to other anti-democratic ideologies that they have witnessed firsthand. 

1



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Leisa Goodman's  response (Goodman 2001)  to  my earlier  European human rights
article in this journal (Kent 2001c) is the appropriate venue to present Scientology's
perspective on the human rights debate, since a public arena is far preferable than
some  of  the  behind-the-scenes  'operations'  that  I  have  suffered  in  the  past  at
Scientology's hands. (I will discuss some of them in a moment,  since these attacks
revealed a great deal about the character of the organization and its leaders). Part of
Scientology's reactive strategy against the issues that I raise seems to be to attack my
professional  reputation  in  a  manner  that  may  diminish  my  reputation  (and  by
extension, my academic credibility). 

Related to Goodman's critique of my work is a presentation (by independent scholar J.
Gordon  Melton)  about  the  allegedly  religious  nature  of  Scientology's  highly
committed Sea Org(anization) in which the RPF operates (Melton 2001). If the RPF is
little different from existing worship and/or recuperative programs operating within
normative  religious  organizations,  then  governments  have  no  legitimate  bases  for
intervention  against  Scientology  by  claiming  that  its  members  are  abuse
victims. Melton's strategy seems to be to dispute the accuracy of my scholarship while
offering in its place a religious interpretation of events and social structures that I have
(or likely would) consider to be primarily secular. Goodman's and Melton's criticisms
complement each other, so I will address issues that both of them raise. I also must
address  a  study  conducted  by  Juha  Pentikainen  (of  the  University  of  Helsinki,
Finland), Jugen F. K. Redhardt, and Michael York (of Bath Spa University College,
England) about the RPF (Pentikainen, Redhardt and York 2002), since their positive
findings  about  the  RPF  gloss  over  significant  methodological  and  even  ethical
questions that must be addressed in any RPF study. (For the sake of convenience, I
refer to this study as 'the European study.') In addressing these issues, however, I do
not want readers to loose sight of the fundamental human rights issues that frame the
large and important context in which these debates are taking place. 

2) New RPF Information 

For  the  sake  of  argument,  let  us  say (for  the  moment)  that  my scholarship  is  as
unprofessional and biased as Goodman and Melton claim. For this exercise, let us say
that my work on issues related to human rights and Scientology is seriously flawed,
and that my lengthy, multiply-sourced, and heavily documented studies on the RPF
are  not  worth  the  paper  that  they  are  printed  on. My detailed  study  of  the  RPF
determined  that  the  program  "put  coerced  participants  through  regimes  of  harsh
physical punishment, forced self-confession, social isolation, hard labour, and intense
doctrinal study, all as part of leadership-designed efforts to gain members' ideological
commitment," (Kent 2000: 9), but let us put this conclusion aside. For the moment,
take all of my RPF research and place it on the shelf so that we can examine newer
RPF information that has reached the public eye. 

2



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Apparently  catalyzed  by  my  Hamburg-published  RPF  study,  Danish  newspaper
reporter Pierre Collignon wrote four newspaper articles on the RPF in Copenhagen in
mid-January  2001. Not  having  to  gain  clearance  (as  should  academics)  for
interviewing human subjects, Collignon interviewed a Scientologist who had been in
the  RPF  program for  eighteen  months. Perhaps  more  importantly,  Collignon  also
gained  unprecedented  access  to  the  reputedly  sacred  scriptures  that  outline  the
restrictions under which RPF inmates must operate. While I will not repeat all of his
findings, much of what he discovered will be useful for measuring the accuracy of
some parts of my own research. 

Collignon summarized Scientology's newest RPF documents-documents that I never
have  seen-and  his  summary  shows  that  the  Scientology  organization  places  the
following conditions on people in the program: 

They are not to see their families. 

They are not to address other people. 

They are not to leave Scientology's buildings on their own. 

They are not to drive a car. 

They are to wear a black armband and live segregated from the other Scientologists. 

They are to run instead of walk (Collignon 2001a). 

The German Scientologist whom Collignon interviewed had not seen his wife during
the entire eighteen months  in  which he was in the RPF, and for thirteen of those
months  he  was  in  Los  Angeles  (along  with  approximately  150  people)  doing
gardening work, reading, and auditing (Collignon 2001b). All of his reading had to
have  been  Scientology materials,  since  people  in  the  RPF  were  prohibited  from
bringing in novels "or any other forms of entertainment . . ." (Collignon 2001a). For
his labour during this period, he received only one-quarter of his usual pay, and all the
while he was forbidden to "initiate written or verbal communication to people outside
the RPF" (Collignon 2001a). 

From this summary of Collignon's findings, we now can see the deficiencies of my
earlier  scholarship. When  I  had  written  about  the  RPF  in  articles  against  which
Goodman and Melton have responded, I had underestimated the harshness of current
operations. Elements of the program now are more abusive than my research would
have predicted! While much of what I had written coincided with Collignon's findings
(and other aspects of my work extend beyond Collignon's research), I nonetheless had

3



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

RPF  salaries  rising  from  one-quarter  to  one-half  the  normal  rate  as  members
progressed in the program. Collignon, however, only mentioned that RPFers received
one-quarter of their usual remuneration. Most significantly, people on the newer RPF
program  are  forbidden  to  have  contact  with  their  families,  which  is  a  dramatic
escalation beyond the earlier rules. Indeed, the German Scientologist who had been on
the RPF for eighteen months accepted the prohibition against family contact as simply
being "'part  of  the  game'"  (quoted  in  Collignon 2001b). The  issue  that  Collignon
verged on addressing is the impact that these family-contact prohibitions likely would
have on children of RPFers. As he indicated, "[t]he rules recently have been tightened
with a clause forbidding any connection with the family. Previously, Scientologists on
the RPF could be allowed to meet their spouse or children once a week" (Collignon
2001c). 

3)  The  Rehabilitation  Project  Force  and  Human  Rights
Violations 

Scientology's  restriction  on  RPFers  from  having  contact  with  family  members
(including  children)  appears  to  be  a  flagrant  violation  of  Article  8  of  The  1950
European  Convention  for  the  Protection  of  Human  Rights  and  Fundamental
Freedoms. The first paragraph of that article states, "Everyone has the right to respect
for his private and family life, his home and his correspondence" (in Janis, Kay, and
Bradley 1995:  471). Similarly,  the  twelfth  article  of  the  Universal  Declaration  of
Human Rights requires, "No one shall be subjected to arbitrary interference with his
privacy,  family,  home  or  correspondence,  nor  to  attacks  upon  his  honour  and
reputation. Everyone  has  the  right  to  the  protection  of  the  law  against  such
interference  or  attacks"  (in  Janis,  Kay,  and  Bradley 1995:  507;  see  Kent,  1999c:
11). Indeed, the United Nations' Declaration of the Rights of the Child (proclaimed by
General Assembly resolution of 20 November 1959) states: 

The child, for the full and harmonious development of his [sic] personality, needs love
and understanding. He shall,  wherever possible, grow up in the care and under the
responsibility of his parents, and, in any case, in an atmosphere of affection and of
moral security; a child of tender years shall not, save in exceptional circumstances, be
separated from his mother (United Nations General Assembly 1959: Principle 6). 

Seen  in  the  context,  therefore,  of  several  international  resolutions,  Scientology's
prohibition of family contact  among members in  the RPF appears  to  be a  serious
human rights violation, which is an argument that I made in my lengthy RPF study
(Kent 2000: 51). I also made a similar argument about the human rights violations
inherent in the dramatic drop in remuneration and prohibitions against holidays that
RPF members (arbitrarily) face,  and I raised a number of additional  human rights
issues that are in keeping with Collignon's new evidence (Kent 1999c: 11; 2000: 51). 

4



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

It  is  not  enough for  Scientology to  require  that  Sea  Org  members  such  as  Franz
Stoeckl "'sign [a statement] that you're doing it voluntarily and that you can leave at
any time,'" as Scientology's European spokesperson, Gaetane Asselin, insisted (quoted
in  Collignon  2001c).  The  Scientology  organization  must  be  prohibited  from
demanding  that  these  and  other  restrictions  apply  to  its  members  under  any
circumstances, regardless of what internal status (including RPFer) they hold. Again,
the European Convention is clear: "The enjoyment of the rights and freedoms set forth
in this Convention shall be secured without discrimination on any ground such as sex,
race, colour, language, religion, political, or other opinion, national or social origin,
association with a national minority, birth or other status" (in Janis, Kay and Bradley
1995: 472 [Article 14]). Even if it were true, as Goodman and Melton assert, that the
RPF resembles programs in "other" religions, Scientology still does not have the right
(under international agreements) to restrict members' contact with their families. Clear
and certain as this legal point may be, one must not forget the human cost, especially
regarding  children,  for  family  members  who  toil  (in  one  case  that  Collignon
uncovered, for five years) under these restrictions. 

Indeed,  the  reality  in  which  this  organization  places  doctrinal  adherence  over
individual  needs  is  identical  to  one  aspect  of  thought  reform  or  brainwashing
programs that psychiatrist Robert J. Lifton identified forty years ago in the context of
the  communist  Chinese.  Writing  about  one  aspect  of  ideological  totalism  or
brainwashing  programs  (Lifton  1961:  420,  435)  that  he  called  "Doctrine  Over
Person," Lifton spoke about the tendency for brainwashing groups to demand "the
subordination  of  human  experience  to  the  claims  of  doctrine"  (Lifton  1961:
430). Such groups "demand that character and identity be reshaped, not in accordance
with one's special nature or potentialities, but rather to fit the rigid contours of the
doctrinal world. The human is thus subjugated to the ahuman" (Lifton 1961: 431),
which in the circumstances of the RPF means the subjugation of normal spousal or
family contact  to  the totalistic  possessiveness  of  a  "greedy institution" (see Coser
1974). On this issue alone, no wonder governments such as France and Germany are
scrutinizing Scientology so carefully. 

Considerable wonder exists, however, about how J. Gordon Melton failed to realize
the abusive implications of the RPF's current policies on children of RPF inmates.
Perhaps  he  did  not  read  it  or  perhaps  it  did  not  yet  exist,  since  Collignon  (who
conducted his research after Melton) indicated that the policy forbidding RPFers from
having contact with family members was a fairly recent addition. In any case, Melton
made no mention of this restrictive policy, stating instead that--in preparation for his
RPF study--he reviewed "the set of 30 documents on the RPF written by Hubbard as
Flag  Orders  between  1974  and  1985  .  .  ."  (Melton  2001:  n.  49). He  did  admit,
however, that "[t]he hardest hit by the program are married couples, as they have little

5



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

contact while one of them is in the program. They are encouraged to write regularly,
but  have  only  infrequent  face-to-face  contact"  (Melton  2001:  15). For  whatever
reason, Melton failed to consider the impact of parental deprivation on children (not
to mention on the parents themselves), and he did not indicate when RPF inmates had
time to write their family members during their busy, monitored days. Keep in mind,
too, that the deprivation of parental and/or spousal contact goes on for months if not
years. As Melton himself concluded, "[o]ne year appears to be the minimum" amount
of time that one stays in the RPF, but he "interviewed one person who had been in for
approximately three years" (Melton 2001: 16). For these reasons alone, I am mystified
how Melton could conclude, "I have, however, found no evidence of any pattern of
abuse as a common element of life in the RPF" (Melton 2001: n. 60). Just on the issue
of family contact, this evidence is within the very information that he cited. 

The issue of authorship of the RPF documents is on some importance, especially since
the ones that I have seen were approved by Hubbard but not necessarily written by
him. If in fact Hubbard actually wrote the RPF documents as Melton indicated, then
(as emanations from the group's founder) they are among Scientology's self-identified
"sacred"  scriptures. I  am  very  surprised,  therefore,  that  Melton  even  would  avail
himself of these documents, since Scientology has restricted their circulation only to
high-level,  eligible  members. In  an  article  in  which  I  and  a  co-author  expressed
concerns  about  Melton  and  other  academics  supporting  Scientology's  efforts  to
maintain  doctrinal  secrets by restricting access to key documents (Kent  and Krebs
1998b: 42-43), Melton responded by stating: 

Not  just  sociologists,  but  all  researchers-whether  they  be  anthropologists,
psychologists, or religious scholars-have to make some personal decisions about how
they as outside observers and unbelievers will relate to what is considered most holy
by the group under scrutiny. This is an issue about which we disagree. In the case of
the Church of Scientology, whose life is structured into a series of ascending steps, the
teachings of their higher levels (like most esoteric groups) are held to be their most
sacred. While I would like to be privy to those teachings, they have not chosen to
share them with me, and those who currently possess copies and/or have attempted to
publish  them  abroad,  have  been  working  ultimately  from  copies  taken  without
permission  from  the  church. Although  I  have  no  great  love  for  the  Church  of
Scientology, I respect its right to establish a holy realm for its members (Melton 1999:
17). 

Presumably Melton had in mind the battle over Scientology's upper-level "Operating
Thetan" documents when he made this statement, but the RPF Flag Orders also are
restricted and (if in fact they were Hubbard-written items as he claimed) presumably
sacred  documents. Having  stated,  in  1999,  his  respect  for  both  Scientology's
establishment  of  a  holy  realm  for  its  members  and  its  identification  of  some

6



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

documents  as  closed  except  to  higher-level  members,  Melton  now  is  basing
scholarship  on  them. He  appears  to  have  changed  his  mind,  therefore,  about  the
propriety of scholars working with restricted items such as the Flag Orders. 

4) Gordon Melton on the Sea Organization 

Melton's comments about the RPF appeared in the context of a larger study of the Sea
Organization. The  context  that  he  hoped  to  create  was  one  that  framed  the  Sea
Organization as a religious community, thereby making the RPF an(other) example of
a system "whereby those who break the rules may make recompense and be integrated
back into the life of the community" (Melton 2001: 12). He attempts to make his case,
however, through analogy with the Trappists, Catholicism's Canon Law, and various
Buddhist monastic traditions. He must use this tactic, however, because Scientology's
own documents  from the late 1960s and early 1970s about  the creation and early
operation of the Sea Organization ignore any religious claims and instead portray it
primarily in managerial terms. 

History (which Melton ignores) provides the context for Hubbard's creation of the Sea
Org in 1967 (Hubbard 1967). In December 1965, the State of Victoria in Australia
"effectively outlawed Scientology and empowered the Attorney General to seize and
destroy all  Scientology documents and recordings" (Miller 1987: 254). In February
1966,  the  Australian  Board  of  Inquiry  into  Scientology (conducted  by  Kevin  A.
Anderson,  QC),  issued  its  scathing  report  of  the  organization  (calling  it  and  its
techniques "'evil'" identifying it  as a "'serious threat to the community'" (quoted in
Miller 1987: 252). That report stirred interest in England (where Hubbard was at the
time). By April  1966,  Hubbard  was  off  to  Rhodesia,  hoping  to  find  a  favourable
environment for Scientology's operation there. The government refused to renew his
Temporary Residence  Permit  in  mid-July,  which  forced  him to  leave  the  country
(Miller  1987:  257-260). These  problems  simply  compounded  the  hostility  that
Scientology received in the United States, epitomized by a massive raid in January
1963  by  the  Food  and  Drug  Administration  against  the  Scientology  building  in
Washington, D.C. (Miller 1987: 247). One highly plausible interpretation, therefore,
of  Hubbard's  creation of the  Sea Organization  and its  ocean-going ships  was that
Hubbard  wanted  to  escape  the  scrutiny  of  governments-an  interpretation  given
credence by comments  he made to  a prominent  Scientologist  in  late  1966 (Miller
1987: 262). In addition, Hubbard created the Guardian Office during this same period
(on March 1, 1966), partly to provide his organization with an agency that could fight
its critics. 

As reported by Roy Wallis, Scientology publications from this period identified that
the Sea Org was "the research and management branch of the Church of Scientology"
whose purpose was "to get ETHICS IN" to society at large (Wallis 1976: 140). The

7



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

ethics that the Sea Organization was to get into society (through the management and
expansion of Scientology's courses and 'technology') was a peculiar brand of morality
that  uniquely  benefitted  the  organization. According  to  one  of  Scientology's
dictionaries in its definition of "ethics," "the purpose of ethics is to remove counter
intentions from the environment. And having accomplished that the purpose becomes
to  remove  other  intentionedness  [sic]  from  the  environment"  (Hubbard  1976a:
179). In plain English, the purpose of Scientology ethics is to eliminate opponents,
then  eliminate  people's  interests  in  things  other  than  Scientology. In this  "ethical"
environment,  Scientology  would  be  able  to  impose  its  courses,  philosophy,  and
"justice system"-its so-called technology-onto society. The same definition of ethics,
therefore,  carries  the  claim,  "[a]ll  ethics  is  for  in  actual  fact  is  [sic]  simply  that
additional tool necessary to make it possible to get technology in. That's the whole
purpose of ethics; to get technology in" (Hubbard 1976a: 179). Consequently, a 1998
article in the Scientology magazine dedicated to the Sea Organization, High Winds,
stated (in bold, capital letters), "[i]n late December, 1969, LRH [L. Ron Hubbard] had
written a Flag Ship Order in which he stated that 'THE SEA ORG IS PRIMARILY
AN ETHICS ORGANIZATION'" (Church of Scientology International [CSI] 1998:
19). 

Getting  ethics  into  society  depended  upon  the  proper  use  and  management  of
Scientology's "technology" (Hubbard thought),  so in 1970, he sent  a memo to Sea
Organization people stating: 

We are a management company (operation) and we transport people of course. 

Factually hundreds of companies of a commercial type use our technology and we get
regular queries from them and have stacks of letters about this.... 

Please believe me that is what we do, it is all we do and it doesn't need embroidery
because it's true (Hubbard 1970). 

Of course, as Scientology continued to develop its religious angle, largely in an effort
to  minimize  societal  scrutiny  of  its  activities  while  receiving  tax  breaks,  the
organization needed  to  embroider  early  Sea  Organization  history  and
purpose. Melton's  paper  about  it  is  a  dramatic  example  of  how  sympathetic
commentators can rewrite the past in order to fit the needs of the present, but that
study's neglect of key documents from the late 1960s and early 1970s make his effort
unconvincing. 

8



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

5) The European Rehabilitation Project Force Study 

Melton, like one of the authors of the European RPF study (Juha Pentikainen), has
endorsed Scientology's religious claims (Pentikainen and Pentikainen 1996), and the
organization utilizes these endorsements in its efforts to gain legitimacy. Moreover,
the  time-frame  in  which  the  authors  conducted  their  studies  coincided,  and  one
supposes  that  this  overlap  in  time  (and  one  location)  was  coincidental. Melton
conducting his RPF interviews of "more than a dozen" people on the program in Los
Angeles, Clearwater, and Copenhagen during the Summer and Fall of 2000, although
he does not quote from them in his study (Melton 2001: n. 1). The European team
conducted its study of RFPs in East Grinstead (at Scientology's St. Hill facility) and
Copenhagen between November 2000 and November 2001, interviewing twenty-four
people and providing summaries of the interviews (Pentikainen, Redhardt and York
2002). Two  of  the  European  researchers-Pentikainen  and  York-are  well  known
scholars, but I was unable to find any information on Redhardt other than the fact that
he  was  on  the  program  to  deliver  a  paper  at  a  Unification  Church  sponsored
conference  entitled  "The  Founders  and  Shapers  of  the  World's  Religions"  in  late
November 1997. The European study cites Melton's paper, as well as an early version
of my RPF work. 

When discussing both the Sea Organization and the RPF, the European study and
Melton's  study  sound  very  similar  in  tone.  They  attempt  to  portray  the  Sea
Organization in monastic contexts, at the same time failing to cite primary documents
produced  by Scientology itself  that  might  cast  it  in  a  different,  indeed  a  secular,
light. Furthermore, both studies fail to mention the age at which youth can become
full  Sea  Organization  members  (which  in  the  early  1990s  was  fourteen  if  not
younger), yet Melton should have known about this young age because he was quoted
in a newspaper article in which a former Sea Org member talked about her life as a
fourteen-year-old in the organization (Lattin 2001). Moreover, both studies neglect to
mention  the  failure  of  the  Sea  Organization  to  have  old-age  pension  systems  or
retirement  homes  for  elderly  or  infirm  members  (which,  by  the  way, respectable
monastic institutions have). Sea Organization salaries never get specified, since they
seem to be $50.00 a week but quite often are far less (Kent and Hall 2000: 53 n.8;
Malka 2002). The exact nature of medical care for Sea Organization members was not
clarified (and it certainly must vary from country to country), which is an important
issue within an organization whose founder  had bizarre  and potentially dangerous
ideas about the causes and cures of some illnesses (Circuit Court of the Sixth Judicial
Circuit  2000). Neither  study  questions  the  legitimacy  of  the  RPF's  existence  on
ethical, legal, or human rights grounds. Moreover, both of them provide reasons for
people entering the RPF program that  reputedly emphasize  their  personal  or  role-
performance failures or shortcomings rather than because of the unwieldy policies and

9



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

questionable products of the group itself (Melton 2001: 13; Pentikainen, Redhardt and
York 2002: 11). 

Quite seriously, both sets of authors fail to inform readers that Scientology attempts to
require people who want to drop out of the RPF (and who do not appear to be major
threats to the organization) to do so only by "routing out." At least in the late 1970s,
this  process  allegedly  involved  Scientologists  culling  auditing  files  (called  pc  or
preclear folders)  for damning personal  information that  they subsequently put  into
affidavits and had the exiting people sign (Rosenblum n.d.: 7). Persons leaving the
RPF also were hit with what the organization calls a "freeloader debt" (often running
into tens of thousands of dollars) for all of the free courses they had taken while active
Sea Organization members (Hubbard 1976a: 225). Recently the probable impact of
this debt on one former Sea Org member became tragically obvious when Eric Rubio,
A Frechman living in Denmark, ran out of money and died of starvation even though
for  approximately  seven  years  he  had  been  paying  back  his  freeloader's  bill  to
Scientology (Malka 2002). These omissions from studies on the Sea Organization and
the RPF are serious,  since their absence makes it  easier to maintain these abusive
organizations as religious, benign, and voluntary. 

Additional problems exist around the European study in the context of research ethics.
Obviously the researchers went through Scientology officials to gain access to RPF
members, and the researchers subsequently referred to them only by their first names
in the text. The ethical problem, however, should be obvious: the researchers were
completely unable to provide anonymity to their  subjects  from the organization to
which they belonged. Negative or critical comments would have propelled these RPF
members back into the 'rehabilitative' stages of the program, conceivably costing them
additional months if not years. Perhaps it is no wonder that no one told the researchers
much of  anything short  of  praise  for  the  program. Moreover,  as  researchers,  they
missed  a  golden  opportunity  to  gain  new  perspectives  on  the  RPF  when  they
apparently made no effort to track down and re-interview two persons whom they had
interviewed earlier but who subsequently left the RPF program (Pentikainen, Redhardt
and  York  2002:  2). Also  as  researchers,  they  committed  an  ethical  breach  by
publishing the full name of a person with whom one of their informants allegedly had
"preliminary sexual contact" (Pentikainen, Redhardt and York 2002). 

10



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

6) Goodman's Failure to Protect Scientology's Children 

Clearly one area that needed an overhaul involved the extent to which RPFers' family
contact prohibitions likely harmed (especially) children. Another was the likelihood
that  teens  and  children  actually  had  been  in  the  RPF  itself.  On  these  questions
Goodman herself has direct knowledge, and her failure to act upon that knowledge is
disturbing. Evidence is definite that she knows that they are (or at least were) in the
RPF, yet she continues to defend the RPF program. I base my conclusion about her
knowledge on evidence that appears in my RPF booklet published by the Hamburg
government,  in  which  I  included  a  section  entitled,  "Children  and  Teens  in  the
RPF." In a subsection in which I discussed "Television and Newspaper Accounts of
Teenagers on the RPF," I presented the following information, never knowing how
important it would be in a future debate: 

Additional evidence that a Children's RPF operated in or near Los Angeles appeared
in an unlikely source--an August, 1989 news broadcast from television station KOTO
in Oklahoma City, Oklahoma. The news broadcast (of which I have a video copy) was
the first in a series on Scientology's Narconon program--a reputed drug rehabilitation
program that had begun to operate on an Indian reservation near Newkirk, Oklahoma.
(Apparently the series ran in August 1989, but the television station was unable to
provide me with an exact date. The announcer refers to events, however, that led me
to conclude that it ran on August 21.) In one segment, reporter Larry Blunt was on the
sidewalk presumably near the main Scientology complex in Los Angeles, having just
completed an interview with Scientology spokesperson Linda [sic: Leisa] Goodman.
The camera moved around to a scene unfolding across the street and some distance
away, and Blunt offered the following commentary about what was captured on film: 

Shortly after that exchange [with Goodman], a Scientology bus loaded with young
people  dressed  in  black  pulled  up. They jogged into  the  Scientology complex.  A
recent  defector  of  [sic:  from]  Scientology  told  me  they  were  from  the  Church's
Rehabilitation Project Force. They were found to be a problem, and need an attitude
adjustment (KOTO 1989). 

This film segment is over in a matter of seconds, but viewers are able to count at least
thirteen teens (two or more who appear to be females), all wearing dark suits (with
short  sleeves  and  short  pants).  Of  course,  the  dark  uniforms  and  the  jogging
requirement  are  standard  for  people  assigned  to  the  RPF.  While  the  Scientology
organization  may insist  that  adults  in  the  RPF  program  are  there  willingly,  it  is
difficult to imagine this justification (or excuse) applying to teens whose presumed
ages would suggest that they should be under the care of parents or guardians (Kent
2000: 43). 

11



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

I have to assume that  Goodman either saw for herself  what  the camera filmed or
watched  the  final  news  broadcast  as  (or  after)  it  aired.  Not  surprisingly,  neither
Goodman nor Melton, nor the three European scholars discuss the important human
rights  issue  of  children  and  teens  in  the  RPF,  and  certainly Goodman  has  some
knowledge about it. 

7) Character Aspersions 

Because  I  persist  in  raising  human  rights  issues  about  the  RPF  program,  I  am
(according to Goodman) a "propagandist advocating a cause. " In doing so I am failing
to maintain expectations placed upon professors to be "thorough, fair, honest, and free
from  preconceptions  offered  as  conclusions."  Alas,  on  the  issue  of  (alleged)
discrimination against German Scientologists,  I show "wilful ignorance" (Goodman
2001:  2). She  cites  two  academics  who  have  criticized  either  me  or  my  work
(Goodman 2001: 2, 3), and these critics become part of her attempt to represent my
scholarship as "an effort to coat human rights violations [against Scientologists] with
a veneer of legitimacy" (Goodman 2001: 4). 

Omitted from her (small)  list  of  my detractors is  the respected journalist,  Douglas
Frantz, who (for a brief period) also made disparaging comments about me in a speech
that he delivered to other investigative journalists and that were posted on the website
of  a  reputable  journalistic  institution. Looking at  these  disparaging comments  will
help place Goodman's current statements into an appropriate context. 

To an audience of investigative reporters attending a May 15, 1999 conference at the
Nieman  Foundation  for  Journalism  at  Harvard  University,  Frantz  gave  advice  to
reporters  investigating  nonprofit  organizations. He  had  obtained  international
recognition for his New York Times articles on Scientology, one of which included a
quote by me (Frantz 1997b: A14). Based upon what happened to him after the article
appeared,  Frantz's  third  suggestion  to  his  audience  was,  "Don't  Give  Advice  to
Sources." In illustrating why this was so, he cited an incident that allegedly involved
me. 

After his second major Scientology story appeared-which was about the death of a
Florida woman in Scientology's care and in which he quoted me--a woman called him
with  "very interesting" financial  information  about  her  husband's  dealing with  the
organization. When finished with her story, she asked Frantz: 

'Who can I go to find out more about this church?' I gave her a piece of advice, and I
wish now I hadn't. It seems a little too pure perhaps, but I wish I hadn't, because I told
her, 'Talk to this guy, Stephen Kent, at the University of Alberta.' 

12



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

I quoted him in the story, she could have figured it out on her own, but what happened
was she called Kent-and I found this out later as I sat in the office of Scientology out
in Los Angeles-she called Kent, Kent put her in touch with a deprogrammer named
Rick Ross  down in  Arizona,  and Rick Ross  told  her  how she could  infiltrate the
church and go in and find out about the church personally and then she was to come
back out and tell this information to Rick Ross. 

So,  lo  and behold,  she went into the church and she lasted about  three days, and
they're going through their tests and stuff and she confessed to her Scientology handler
that, "This is how I got her[e]," and so it came right back to me, and what it did was
make Scientology question my motives because it looked like to them like I had taken
a strong side against them, and I'd made a mistake, and I told them, I told them exactly
what happened, that I had made a mistake because I violated my own rule, and it's a
rule I think about which you cannot be too pure (Frantz 1999). 

I do not know how many people were in the audience, but after Frantz's talk appeared
on the Nieman Foundation's website, someone alerted me to it. 

In retrospect,  Frantz's  account  taught me a great deal  about Scientology, since the
central  facts  in that account were false.  Apparently, Scientology's brazen and bold
presentation of them as being true was so clever that Frantz never considered that he
was becoming an unwitting accomplice in a character assassination operation against
me. The entire story about my alleged advice to a woman who supposedly called me
upon Frantz's  instruction  was manufactured. It  never  happened.  No one called  me
upon recommendation from Frantz, which means that everything else in the story was
fabricated. I did not recommend someone to Rick Ross; Ross did not advise someone
to go into Scientology surreptitiously in order to gather information; and Scientology
did not catch such a person after three days. Consequently, I challenged both Frantz
and the Nieman Foundation to either prove the allegation about me or remove it from
the Foundation's website. In response, the Foundation removed the description of this
alleged incident and Frantz issued me an apology. Succinctly written, his notarized
apology stated: 

At  the  1999  Watchdog  Journalism  Conference  for  the  Nieman  Foundation  for
Journalism at Harvard University, I made comments about Dr. Stephen A. Kent of the
University of Alberta that I thought were accurate. 

Subsequently, I acquired information that led me to conclude that these comments
concerning  Dr.  Kent  were  not  accurate. Consequently,  I  withdraw  them,  and  I
apologize to Dr. Kent for any difficulties that they have caused him" (Frantz 2000). 

13



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Legally, I then considered the matter  closed.  Educationally, I learned a  great  deal
about the organization-Scientology-that perpetrated the deception. 

Using an older term from Scientology itself, the character assassination action against
me was a  "fair  game" action. Melton alluded to  the  "fair  game" policy in  actions
against author Paulette Cooper in the 1970s, but incorrectly stated that the covert plan
against  her  was  "never  implemented"  (Melton  2001:  n.  26).  In  fact,  Scientology
operatives  most  certainly  implemented  the  covert  plan,  code  named  "Operation
Freakout" against  her,  and it  almost  destroyed her financially and emotionally. As
reported  in  the  New York Times,  in  December,  1972 someone mailed  two bomb
threats  to  the  Church  of  Scientology  on  Cooper's  stationary  that  contained  her
fingerprints. (The most likely explanation was that a Scientology operative, posing as
a person collecting donations for a liberal cause, gained access to her apartment and
stole stationary that was sitting on a table.) The Federal Bureau of Investigation (FBI)
questioned Cooper, and a grand jury eventually indicted her on two counts of sending
bomb  threats. Meanwhile,  an  anonymous,  character-assassination  letter  against  her
circulated in her apartment building. Only after passing a sodium pentathol test did
federal authorities drop the charges. After the FBI raided Scientology offices in 1977,
it  recovered documents about  "Operation Freakout" which revealed that operatives
were planning (other) bomb threat frame-ups against her, with the intent of getting
Cooper  "'incarcerated in  a  mental  institution  or  in  jail'"  (New York Times  1979).
About, therefore, Scientology's harassment of Paulette Cooper, Melton got his facts
wrong  when  he  stated  that  Scientology  had  not  implemented  a  plan  to  get  her
incarcerated. 

Melton  got  more  things  wrong  about  Scientology's  dirty  tricks  and  character
assassination attempts by implying that they ended with the abolition of the Guardian
Office in the early 1980s. My own experience, and the experience of many others,
indicates that these operations against perceived "enemies" continue, as I even have
discussed in a recent legal declaration that I wrote (Kent 2001b: para. 5-32). Indeed,
Scientology  has  picketed  against  me  on  my  campus;  it  has  equated  me  with  a
holocaust denier and distributed this false allegation in newspapers in two Canadian
cities (because of my work on the Scientology debate in Germany); and it has written
several letters of protest against me to my University's administration (see Rusnell
1998). Most recently, in June 2002, a lawyer (Elliot Abelson) representing the Church
of Scientology International served me with a letter charging that I had: 

engaged in various activities in conjunction with Gerald Armstrong which fall within
the general category of anti-Scientology public statements. These have included trips
to Europe where you and Mr. Armstrong have appeared together at various public
gatherings, all with the same anti-religious agenda (Abelson 2002). 

14



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Based upon these assertions, the letter then charged that I was "'acting in concert'"
with Armstrong to break a California court order that is supposed to silence his ability
to criticize Scientology. Although the letter gave no specifics about my alleged actions
with Armstrong, it probably was in reaction to my having written about Armstrong's
case in my previous article in this journal (Kent 2001c). In it I mentioned Armstrong's
talks, meetings, and media interviews in Germany, and I suspect that Abelson and/or
the Church of Scientology International assumed that I was there with him. I was not,
nor have I ever been in Europe with Armstrong. Abelson's letter, therefore, simply is
an attempt to link me with Armstrong with the possible long-term goal of getting me
charged as a conspirator helping him break his silencing agreement. 

I  am not  the  only sociologist  of  religion  to  experience  Scientology's  "fair  game"
tactics. The late Roy Wallis, who published an important book on the organization in
the mid-1970s (Wallis 1976), also wrote about what happened to him while he was
conducting his research (Wallis 1973). A Scientology spy tried to get Wallis to let him
stay at his house; he received a somewhat threatening phone call from him; and forged
letters appeared both about him and supposedly by him that attempted to get him in
trouble with colleagues and his university. As Wallis concluded: 

the  implication  is  strong  that,  whether  with  or  without  the  connivance  of  the
leadership of the Scientology movement, I was the subject of a concerted attempt at
harassment designed to 'frighten me off' Scientology, to undermine my credibility as a
commentator on their activities, or to keep me so busy handling these matters that I
had little time for research (Wallis 1973: 547). 

When I look at what has happened to me, I realize that little if anything has changed in
three decades concerning Scientology's 'fair game' activities. 

8) Did Not Say It; Did Not Do It; Not Guilty of It 

Perhaps the experience of reading Douglas Frantz's comments about something that
never occurred should have prepared me for what was to come in response to my on-
going Scientology research, but I still admit to being startled when I get criticized for
things that simply are not true. These unwarranted criticisms are attempts to discredit
me in a manner that will reflect upon my scholarship, but they say considerably more
about those who formulate them. For example, Melton insisted: 

In spite of Steven [sic] Kent's study of Scientology over the last decade, he continually
makes  fundamental  errors  in  reporting  on  Scientology's  beliefs  and  practices. For
example, his lack of knowledge of Scientology is manifest in his discussion of the
False  Purpose  Rundown.  It  is  one  set  of  what  in  Scientology are  called  'security
checks' or 'sec checks.' Kent asserts that 'sec checks' are not covered by the same rules

15



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

of confidentiality as auditing. In fact,  security checks,  of which the 'False Purpose
Rundown' is an example, are one form of auditing, the kind used to deal with overts
and withholds,  and are  covered by all  the confidentiality rules  governing auditing
(Melton 2001: n. 67). 

Melton provided no citation to my reputedly mistaken discussion because, at the time
that he wrote his analysis, I had never discussed the auditing technique called 'The
False Purpose Rundown.' I was precise when I discussed sec checks (not false purpose
rundowns) that took place against people who were in and around the RPF, and I even
quoted  an  excerpt  from  a  technical  bulletin  (entitled  "The  Only  Valid  Security
Check") that  Hubbard wrote in 1961 (and that the organization reprinted in 1976)
stating  that  the  Scientology staff  member  administering  it  did  not  guarantee  the
confidentiality of the answers (Kent 2000: 38-40, 54). 
While both the False Purpose Rundown and sec checks ask intrusive questions, the
former focuses primarily on issues related to auditing mistakes-mistakes of process.
Sec checks, in contrast, pry into very personal issues, ostensibly to see if any of these
issues might make the person an organizational threat. According to Hubbard's own
instructions, staff members about to administer sec checks to other members are to say
to them: 

'We are about to begin a Security Check. We are not moralists. We are able to change
people.  We  are  not  here  to  condemn  them.  While  we  cannot  guarantee  you that
matters  revealed  in  this  check  will  be  held  forever  secret,  we  can  promise  you
faithfully that no part of it nor any answer you make here will be given to the police or
state' (Hubbard 1976b: 276). 

The document is clear: sec check material is not confidential. No guarantee exists that
the answers "will be held forever secret" like auditing files are supposed to be (or so
the organization claims). 

Furthermore, after Melton's paper already was on the Internet, another article of mine
finally appeared in print (in early August 2001, despite the article's December 1999
publishing date) in which I specifically mentioned the False Purpose Rundown. In the
context of discussing Scientology's attacks on psychiatry and Christianity, I stated: 

In  a  1984  Hubbard  Communications  Office  Bulletin  designed  to  repair  problems
associated with aspects of auditing, auditors were required to ask preclears a series of
109 questions,  including question 102: "IN THIS LIFETIME, HAVE YOU BEEN
IMPLANTED BY A PSYCHIATRIST OR PRIEST?" (Kent 1999a: 118 n. 7). 

At  least,  therefore,  on  the  topic  of  security  checks,  I  am  not  the  one  making
fundamental errors. 

16



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

It would be tedious for me to respond to all of Goodman's and Melton's criticisms, so I
only  will  address  the  most  important  ones. While  any  scholarship  necessarily  is
subject to adjustment, corrections, and dispute, I suggest that readers view Goodman's
criticisms of me and my work in the context of 'fair game actions.' For example, she
asserts that I have never been in any Scientology churches, which assumes that the
group actually has churches to attend. The group does not; some organizations have
chapels that they use for occasional services. As I indicated, however, in a witness
statement  in  early 1998,  I have attended various Scientology events, and met  with
Scientologists  in  their  respective  offices  in  Montreal,  Toronto,  and  Los  Angeles.
These events included a Sea Org recruitment meeting in Edmonton, and an exclusive
Scientology party in Toronto (Kent 1998: 1-2). I even photographed the president of
the Church of Scientology International, Heber Jentzsch, in his impressive office in
Los Angeles. My concerns, therefore, about likely human rights violations in relation
to some of Scientology's practices have not been alleviated by my professional contact
with Scientology practitioners. 

Nor can Goodman dismiss my analysis of the RPF by asserting that I have never seen
it  in action. I have,  but  under circumstances  that  she would not  expect. Thanks to
German  film-makers  Peter  Reichert  and  Ina  Brockmann,  I  have  footage  from
Clearwater, Florida that shows the RPF in action in two separate Scientology work-
settings. They shot this footage from land that was not Scientology's, so they broke no
trespassing laws in acquiring it. Important about this footage is that the organization
did not know its members were being observed, so the situations and behaviours were
not altered to present RPF life in any manner whatsoever. 

While I certainly would welcome an opportunity to visit an RPF in operation, serious
ethical issues would need addressing first. For example, it  would be impossible to
guarantee the anonymity and confidentiality of RPF inmates (as standard professional
ethics policies require), which could have dire consequences for them. Any less-than-
positive  statements  about  the  program  that  inmates  might  make  could  have
unacceptable consequences for them. For these reasons alone (and there are others
[Kent 2001a: 406-407]),  the very conditions under which Scientology operates the
RPF makes interviewing current inmates ethically impossible. 

9) Correcting the Facts 

Nothing  is  more  tedious  than  reading  authors  quarrel  over  (often  tendencious)
positions. Small points to readers become inflated positions to disputants, and amidst
the squabbles, big issues get neglected. Some very big issues exist in the international
debate  about  Scientology,  yet  I  cannot  let  many  of  the  smaller  points  stand
uncorrected. Quickly, I will address some of them. 

17



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

9.1) Scientology and the Demise of the Cult Awareness Network 

Goodman spends considerable time discussing the civil court case that destroyed the
old  Cult  Awareness  Network  (CAN),  and,  indeed,  it  was  a  big  win  for  her
organization. Elsewhere I and others have detailed Scientology's orchestration of that
suit,  including  the  financially  debilitating  legal  assault  that  Scientology launched
against CAN prior to the final civil trial (CBS 1997; Goodstein 1996; Kent and Krebs
1998b: 40-42). The most important evidence that I and a co-author discovered about
that case was that the courts had been incorrect in assuming that a connection existed
between  the  person  (Shirley  Landa)  who  provided  a  deprogrammer's  name  to  a
concerned relative in the Seattle, Washington area and the CAN office near Chicago
(Kent and Krebs 1998a: 48-49 n. 49). Without  that connection, CAN should never
have been included as a defendant in the civil suit, yet the fact that it was, and that the
ruling  bankrupted  it,  is  a  testament  to  Scientology's  skillfully  relentless  litigation
strategy. 

Goodman dismissed my attribution of the demise of CAN to Scientology, (Goodman
2001: 2), but Scientology itself made sure that its members knew that the lead counsel
in the prosecution was one of their own. In a 1995 article in International Scientology
News,  the  Church  of  Scientology International  included an  article  about  the  civil
verdict against its foe. That article informed readers, "[t]he victim, Jason Scott, was
ably represented in the trial by Kendrick Moxon, who is a Scientologist" (Church of
Scientology International [CSI] 1995). Not only was Moxon a Scientologist, but also
he applied Scientology doctrines in bringing down CAN. As an issue of the Impact-
the magazine of the International Association of Scientologists--revealed: 

'A civil  case was filed by the victim against  [Rick]  Ross and the Cult  Awareness
Network. This time he had an attorney who knew what he was doing and understood
PTS/SP  tech! The  attorney  was  a  Scientologist  and  OT  [Operating  Thetan]  Rick
Moxon'  (Kurt  Weiland,  quoted  in  International  Association  of  Scientologists
Administrations 1995: 12). 

"PTS/SP tech" refers  to  Hubbard's  policies  of attacking presumed enemies (called
suppressive persons or 'SPs') and the people who associate with them (called potential
trouble  sources  or  'PTSs'). CAN,  of  course,  was  the  major  American  SP  group,
and Scientology had carried out operations against the organization for years before
Moxon helped litigate its bankruptcy. 

18



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

9.2) Scientology's Own Criminality 

One final  word about  CAN: Goodman's  portrayal of  it  as  having been a  criminal
organization  simply  is  false.  Neither  it  nor  its  director,  Cynthia  Kisser,  had  any
criminal  convictions  against  them.  A  Canadian  branch,  however,  of  Goodman's
organization,  Scientology,  does  have  a  criminal  conviction-two  breach  of  trust
convictions  against  the  Church  of  Scientology of  Toronto  in  1992  and upheld  in
appeal  in  1997  (Court  of  Appeal  for  Ontario  1997:  1,  143). These  convictions
stemmed from an extensive spy operation that Scientology ran in (often successful)
attempts to steal Scientology-related documents from various Ontario government and
law  enforcement  agencies  between  1974  and  1976.  These  agencies  included  the
Ontario Provincial Police, the Ministry of the Attorney General, and the Metropolitan
Toronto  Police  (Court  of  Appeal  for  Ontario  1997:  11). "Scientologists  secured
employment with government agencies perceived to be enemies of the Church, and
signed oaths of secrecy as public officials," and then removed documents that related
to the Scientology organization (Court of Appeal for Ontario 1997: 1). This policy of
planting Scientology agents in key organizations developed after a Scientology official
decided that its previous policy of burglary was too risky (Court of Appeal for Ontario
1997:  11-12). Worth  reading  are  the  appellate  judge's  comments  when  he  ruled
against Scientology of Toronto's attempt to appeal the conviction and sentence of a
$250,000.00 (CDN) fine: 

This conduct represented a deliberate attempt to undermine the effectiveness of the
law enforcement agencies. The acts struck at the integrity of the public service. This
was not simply an intelligence-gathering exercise. The appellant had planted its agents
in these agencies so that they would be able to anticipate and counter the efforts of
these agencies to enforce the law (Court of Appeal for Ontario 1997: 137). 

As has always been the case when trying to explain the actions of the Guardian Office,
the Scientology organization refused to accept responsibility for these illegal actions: 

The  appellant  at  no  time  admitted  responsibility  for  these  offences  or  expressed
remorse for its involvement.... [T]he evidence was clear that the appellant stopped this
kind of activity because the risk of discovery was putting the appellant and the Church
of  Scientology  in  jeopardy. In  the  years  leading  up  to  the  commission  of  these
offenses, the Church had tried various illegal means in a misguided effort to protect
itself from those agencies, organizations and individuals that it  perceived to be its
enemies. When the risk of detection became too great, a particular technique would be
abandoned in favour of some better or different method. The various actions such as
the  'amends  programme',  which  forced  the  individuals  to  accept  personal
responsibility, were mechanisms by which the appellant distanced itself from the acts
committed on its behalf (Court of Appeal for Ontario 1997: 139). 

19



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

In sum, Goodman falsely accused CAN of criminality when an affiliate of her own
organization  actually  has  a  serious  criminal  record. In  this  instance,  even  when
opponents  are  not  criminals,  a  Scientology spokesperson  will  label  them as  such,
despite the fact that the 'criminal' moniker aptly fits a Scientology organization. 

10) Goodman's Portrayal of Critics 

The same degrading tone that she used to incorrectly portray CAN also appears in her
comments about the German critic and Hamburg government official, Ursula Caberta.
Her statement for example, that Caberta-whom she labels a human rights abuser-- has
not found "anything wrong with Scientologists and their Church" (Goodman 2001: 2)-
could only have been made by someone who is not paying attention. Caberta has a
litany  of  issues  with  Scientology-alleged  financial  coercion  of  members;  the
assignment of Germans to the RPF; often deplorable working and living conditions in
the Sea Organization; possible business fraud; highly questionable drug and radiation
treatments;  building  code  violations;  alleged  extortion  in  the  housing  market;
etc. Most  recently,  for  example,  Caberta  assisted  a  twenty-three-year-old  woman,
Vivien Krogmann Lutz, in her successful lawsuit against her Scientologist mother and
step-father for putting her in the Sea Org at Saint Hill when she was thirteen. The hard
labour that Sea Org officials forced her to endure caused her permanent orthopedic
injury, and her parents agreed to pay her 35,000 Euros after the trial had run only for
three hours (Gormez, 2002). 

<http://www.whyaretheydead.net/childabuse/vivien/?FACTNet>
(http://whyaretheydead.net/childabuse/vivien/?FACTNet On another issue, Goodman
insisted  that  the  Nigerian  government  has  filed  a  criminal  complaint  against
millionaire critic Robert Minton (Goodman 2001: 2), when in fact false allegations
very similar to these landed Scientologists a fine in a Berlin libel case that Minton
won on March 27, 2001-shortly before Goodman published her response to me (Berlin
State Court 2001). (Minton's current relationship with Scientology and its critics has
become sufficiently complex and convoluted that I cannot hope to unravel it in this
response.)  These  character-attacks  shift  attention  away  from  crucial  issues  by
attempting to depict  opponents as disreputable. As has happened in this  exchange,
however, frequently Scientology is guilty of the same disreputable behaviour that it
blames on others. 

20



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

11) Scientology's Secret Agreement with the Internal Revenue
Service 

Again,  the crucial  issue that  we always must  keep in  focus is  the probability that
Scientology  has  committed  sufficiently  serious  human  rights  abuses  that  various
European  countries  such  as  Belgium,  France,  and  Germany are  justified  in  their
opposition to it.  Since Scientology has met far less resistance in the United States,
Goodman  wishes  to  portray  her  organization's  successes  in  that  country  in  a
favourable  light. Central  to  this  portrayal  was  the  Internal  Revenue  Service's
agreement to give Scientology and its many affiliates charitable status, and Goodman
makes it  sound like that decision was the most rigourous ever undertaken by that
agency. Critics point out, however, that the procedures that the agency utilized were
most  unusual,  with  the  negotiating agents  being instructed  not  to  follow standard
procedures  when  coming  to  their  conclusions  about  the  organization's
status. Consequently, the resulting secret agreement between Scientology and the IRS
probably is illegal. 

I  will  not  undertake  a  complex  history of  American  Scientology litigation  in  the
context of the group's religious claims, but suffice it to say that as Scientologists and
IRS officials were hammering out an agreement behind closed doors, a United States
Claims Court upheld a lower court decision that a central Scientology organization,
the Church of Spiritual Technology, "was founded for the primary purpose of gaining
tax-exempt status to serve the financial goals of other, non-exempt entities...." (United
States Claims Court 1992: 1). Despite this ruling, the IRS granted Scientology tax-
exempt status the next year, and a New York Times investigation about the decision
"found that the exemption followed a series of unusual IRS actions that came after an
extraordinary campaign orchestrated by Scientology against  the agency and people
who work  there"  (Frantz  1997a:  1).  Indeed,  the  "special  committee"  that  the  IRS
commissioner established at the time was "outside normal agency procedures. When
the committee determined that all Scientology entities should be exempt from taxes,
IRS  tax  analysts  were  ordered  to  ignore  the  substantive  issues  in  reviewing  the
decision  .  .  ."  (Frantz  1997a:  30). Many  questions,  therefore,  remain  about  the
procedures  that  the  IRS  used  in  determining  Scientology's  tax-exemption,  and
Goodman's comments do nothing to answer them. 

These procedural questions are so significant that judges in the Ninth Circuit United
States Court of Appeals have addressed them. The judges did so in a ruling for a case
in  which  the  plaintiffs  (Michael  and  Marla  Sklar)  tried  (unsuccessfully)  to  use
Scientology's charitable status as a precedent for receiving charitable deductions for
their children's tuition for attending a religious school. The appeals court specifically
discussed  the  IRS's  refusal  to  make  public  the  conditions  of  the  Scientology
agreement  (even  after  the  Wall  Street  Journal  published  it),  and  then  turned  its

21



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

attention to the constitutionality of the agreement itself. A succinct summary of the
case appeared in the Los Angeles Times: 

The judges said the Sklars were not entitled to a refund under either IRS regulations or
applicable Supreme Court precedents. 

The leading precedent, the judges said, is a 1989 high [i.e. Supreme] court decision
holding that payments Scientologists made for 'auditing' did not constitute charitable
contributions. 

That decision, Hernandez vs. Commissioner, was based on a section of the Internal
Revenue Code that states that quid pro quo donations, for which a taxpayer receives
something in return-are not deductible. The Hernandez decision held that the section
applies to religious quid pro donations. 

In Tuesday's decision, the appellate court criticized the IRS for refusing to disclose the
terms of a 1993 settlement with the Church of Scientology. That agreement, among
other  things,  permits  Scientologists  to  get  deductions  in  conflict  with  the  1989
Supreme Court decisions, according to the 9th Circuit (Weinstein 2002). 

The appeals court decision itself contains some remarkable passages. 

When considering the IRS's secrecy regarding the final Scientology agreement, the
judges wrote: 

Here,  there  is  strong public  interest  in  the  disclosure of the contents  of the  IRS's
agreement with the Church of Scientology, especially as the agreement establishes a
new policy governing charitable contributions to a particular religious organization
which, while the pertinent statute may be unclear, clearly contravenes a prior Supreme
Court holding. 

Therefore, we reject the argument that the closing agreement made with the Church of
Scientology, or at least the portion establishing rules or policies that are applicable to
Scientology members generally, is not subject to public disclosure. The IRS is simply
not  free  to  enter  into  closing  agreements  with  religious  or  other  tax-exempt
organizations governing the deductions that will be available to their members and to
keep such provisions secret  from the courts,  the Congress, and the public (United
States Court of Appeals for the Ninth Circuit 2002: 5). 

22



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

In other words, this court rejected the IRS's reasons for keeping secret the contents of
its agreement with Scientology, which is the same conclusion that a circuit court also
had reached (United States Court of Appeals for the Ninth Circuit 2002: 4). 

Equally consequential was this court's comments about the inappropriate motivation
that propelled the IRS to make the secret deal. That motivation, the court concluded,
was in reaction to Scientology's litigiousness. In a phrase, the IRS was motivated to
enter into the agreement not because of any legal compulsion to correct an alleged
wrong against Scientology, but because of the time and money it was expending in
litigation with the organization. In the words of the court: 

Although it appears to be true that the IRS has engaged in this particular preference in
the interest of settling a long and litigious tax dispute with the Church of Scientology,
and as compelling as this interest might otherwise be, it does not rise to the level that
would pass strict scrutiny. The benefits of settling a controversy with one religious
organization  can  hardly outweigh  the  costs  of  engaging  in  a  religious  preference
(United States Court of Appeals for the Ninth Circuit 2002: 5). 

In short, the IRS made a mistake in granting Scientology charitable status primarily as
a means of ending lengthy and costly litigation. 

Not only was the IRS agreement with Scientology unwise, but also it apparently was
unconstitutional. Once again, on this point the appeals court judges were clear: 

Because the facial preference for the Church of Scientology embodied in the IRS's
policy  regarding  its  members  cannot  be  justified  by  a  compelling  governmental
interest, we would, if required to decide the case on the ground urged by the Sklars,
first  determine  that  the  IRS policy constitutes  an  unconstitutional  denominational
preference . . . (United States Court of Appeals for the Ninth Circuit 2002: 6). 

One  of  the  concurring  circuit  judges  who  heard  the  Sklar  case,  Judge  Barry G.
Silverman, apparently was so displeased with the IRS's agreement with Scientology
that he "invited people who are troubled by the IRS settlement with Scientology to file
a lawsuit to unravel the deal" (Weinstein 2002): 

If the IRS does,  in  fact,  give preferential  treatment  to  members  of  the Church of
Scientology-allowing them a special right to claim deductions that are contrary to law
and rightly disallowed to everybody else-then the proper course of action is a lawsuit
to put a stop to the policy (United States Court of Appeals for the Ninth Circuit 2002:
9). 

23



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

The article about the Sklar case in the Los Angeles Times called this advice by the
judge  "a  highly  unusual  move"  (Weinstein  2002). Leisa  Goodman,  therefore,  is
fooling no one by claiming that her organization received charitable tax status in the
United  States  because  of  the  compelling  and  legally  justified  nature  of  its
case. Probably its litigiousness simply wore down the IRS (see Kumar 1997), whose
officials  finally  capitulated  to  the  pressure  and  became  parties  to  an  apparently
unconstitutional agreement that ignored a Supreme Court decision. 

12) Proof, Documentation, and Evidence 

Finally, I must object to Goodman's assertion that "Kent, unlike the courts, does not
require his sources to document what they say . . ." (Goodman 2001: 2). This assertion
simply is  incorrect.  I  used  at  least  two dozen  Scientology documents  in  my RPF
analysis, in addition to fourteen documents from Susanne Schernekau/Elleby that she
removed from the RPF facility in which she had laboured. I also cited two court cases
in which judges mentioned the RPF-one American, the other British-both of which
were highly critical  of  Scientology's actions. Most  detailed about  the RPF was  an
American case that involved a favourable decision to former Scientologist Lawrence
Wollersheim, and a short section of it is worth reproducing: 

There also was evidence Wollersheim accepted some of his auditing under threat of
physical coercion. In 1974, despite his repeated objections, Wollersheim was induced
to  participate  in  auditing  aboard  a  ship  Scientology  maintained  as  part  of  its
Rehabilitation Project Force. The Church obtained Wollersheim's attendance by using
a technique dubbed 'bait and badger.' As the name suggests, this tactic deployed any
number of Church members against a recalcitrant member who was resisting a Church
order. They would alternately promise the 'bait' of some reward and 'badger' him with
verbal  scare  tactics. In  the  instant  case,  five  Scientologists  'baited  and  badgered'
Wollersheim continuously for three weeks before he finally gave in and agreed to
attend the Rehabilitation Project Force. 

But these verbal threats and psychological pressure tactics were only the beginning of
Wollersheim's  ordeal. While  on  the  ship,  Wollersheim  was  forced  to  undergo  a
strenuous regime which began around 6:00 A.M. and continued until 1:00 the next
morning. The regime included mornings of menial and repetitive cleaning of the ship
followed by an afternoon of study or co-auditing. The evenings were spent working
and attending meetings or conferences. Wollersheim and others were forced to sleep
in the ship's hole. A total of thirty people were stacked nine high in this hole without
proper ventilation. During his six weeks under these conditions, Wollersheim lost 15
pounds. 

24



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Ultimately, Wollersheim felt  he could bear the regime no longer. He attempted to
escape  from  the  ship  because  as  he  testified  later,  'I  was  dying  and  losing  my
mind.' But  his  escape  effort  was  discovered. Several  Scientology  members  seized
Wollersheim and held him captive. They released him only when he agreed to remain
and continue with the auditing and other 'religious practices' taking place on the vessel
(California Court of Appeal 1989: 9274). 

My interpretation of the RPF is  entirely consistent  with this  appellate court's brief
summary of its contents and harsh conditions. Indeed, in a conclusion that supports
directly  my  description  of  the  RPF,  the  appellate  court  stated,  "this  episode
demonstrated  the  Church  was  willing  to  physically  coerce  Wollersheim  into
continuing his auditing" (California Court of Appeal 1989: 9274). 

Alas,  because  of  Scientology's behaviour  toward Wollersheim regarding this  case,
Goodman's plea to  the propriety of using court  evidence is  disingenuous. In 1986,
Wollersheim  won  his  first  action  against  Scientology for  its  egregious  behaviour
toward  him.  While  one  subsequent  trial  lowered  the  amount  of  money  that
Scientology owed  Wollersheim,  the  organization  continued  its  refusal  to  pay up,
finally giving him nearly $8.7 million in May 2002 as it faced dire legal and financial
consequences  for  its  continued  refusal  (Los  Angeles  Times  2002). In  response,
therefore, to Goodman's assertion that I, unlike the courts, do not support my claims
with evidence, in the case of the RPF it seems that Goodman's organization does not
accept court decisions when they reveal dark sides of her organization. 

A  crucial  aspect  of  Goodman's  portrayal  of  American  Scientology  necessarily
involves attempts to discredit my research on the RPF, which operates in the United
States and elsewhere. Goodman and others rely upon two arguments. First, according
to American scholar Frank Flinn, the RPF is similar to "religious practices around the
world"  and  hence  is  legitimate.  Second,  Lorne  Dawson  criticizes  my  RPF  study
because I used the accounts of former members (Goodman 2001: 2). Well, to some
extent  Flinn  is  correct:  the  prison-like  RPF  has  similarities  to  some  programs  in
various  religions,  but  those  programs  themselves  are  abusive! For  example,  The
Family  (formerly  known  as  the  Children  of  God),  ran  training  camps  for  their
teenagers  in  the  1980s  and  early  1990s,  and  they contained  additionally  punitive
programs  called  "Victor  Camps"  that  involved  incarceration  and  physical
maltreatment,  in  combination  with  "intense  ideological  training  consisting  of
indoctrination classes, social isolation, and forced confessions, often combined with
extremely  hard  physical  labor  and  social  humiliation"  (Kent  and  Hall  2000:  57-
58). Similarly, the  American  drug-treatment-program-turned-religion,  Synanon,
imposed a boot camp program on both old and new members that bares resemblance
to  Scientology's  RPF  (Gerstel  1982:  160-161;  see  Kent  2001a:  366).  Even  more
extreme was the brainwashing program inflicted by Colonia Dignitad officials onto

25



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

members in Chile, which apparently surpassed even the RPF for its harshness (if not
its brutality [Coad 1991; Kent 2001a: 367]). If, therefore, the RPF resembles programs
in other, more established religions, then those programs likely are abusing the rights
of people in them. 

On  the  issue  of  former  members,  suffice  it  to  say  that  it  is  unbelievably  bad
methodology to exclude former members' accounts merely on the ideological assertion
that they must be biased. Social scientists must attempt to verify information provided
by all  of  their  sources,  regardless  of  their  relationship  with  an organization  about
which  they  are  informing. Former  members  often  turn  out  to  be  extraordinary
informants, simply because they know their topic 'from the inside'-having lived it-and
they are no longer under a group's immediate control. I suspect that Goodman and
other members of ideological organizations have worked so diligently to destroy the
credibility of former members because they have seen the high quality of much of the
information  that  they have  provided  to  the  media,  the  courts,  and  those  of  us  in
academia who were willing to listen to them. 

13) Scientology's Problems in Germany 

Having addressed Goodman's accusations about the quality of my documentation, I
note that Goodman accused me of citing a 1995 German labour court opinion that
other German courts (supposedly) have ignored. I first  cited this case in an article
published in the prestigious journal, Religion (Kent 1999b: 158 n. 163), and then (in
the Marburg Journal of Religion article) excerpted a passage from a letter written by
the German Ambassador to the United States who also quoted from it (Kent 2001c:
3).  In response,  Goodman asserted,  "[w]hile  Kent  may like to  quote this  opinion,
German courts ignore it" (Goodman 2001: 5). Well, no they do not. A simple Internet
search shows at least  three legal decisions involving Scientology (all of which the
organization lost) that include citations to that case.[1] Goodman, however, may have
difficulty accessing them, since these cases appear on the web site of a German critic
of Scientology named Tilman Hausherr, and his name is one of many that Scientology
censor or web-filter software is designed to block (Heldal-Lund, 2003; see Brown,
1998). In short, Goodman may not be able to access his site. 

Many German scholars on Scientology have detailed understanding of their country's
legal system, and some of them are writing about the state of that organization in their
country. One such scholar,  Brigette  Schoen, provides  what  seems to be a  reliable
analysis of Scientology's legal situation in Germany, so it is worth mentioning her
findings. First, in a recent article that was critical of many current interpretations of
the  Scientology  situation  in  Germany,  Schoen  pointed  out  that,  "[a]part  from
Scientology, no new religion has been denied its religious character by any German
court. Even in Scientology's case, rulings have been mixed and the issue is far from

26



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

being settled" (Schoen, 2002: 103). All of us, therefore, will benefit when an article
appears (probably next year) by an Australian scholar who summarizes and analyses
key German court cases involving the organization (Taylor, forthcoming). 

Second,  Schoen  provides  a  succinct  analysis  about  how  and  why  the  German
government placed the organization under surveillance. According to Schoen, by 1992
ministers of the interior had sufficient concerns about Scientology that they began to
explore what legal options they had toward it. Several years later: 

The decisive factor behind the decision to put Scientology under surveillance in 1997
was a legal opinion by an intelligence service task force, which had been ordered by
the  ministers  of the  interior's  conference the  year before. This  rather  dry report  is
based mainly on writings by Hubbard and Scientology, and examines whether these
writings  match  the  provisions  of  the  federal  law  on  the  protection  of  the
constitution . . . . The case in point, however, is not that statements such as granting
civil rights and citizenship in the future to non-'aberrated' persons only would show
that Hubbard intended Scientologists to discriminate against particular individuals and
groups in an elitist manner that is incompatible with democracy. Discrimination by
private parties against third parties does not endanger the constitutional order. What is
taken to be anti-constitutional about the above statement is that is presupposes the
abolition of the basic elements of the current constitutional order as well as the legal
system and the universal validity of human rights. This matches with plans stated in
internal papers of Scientology to implement Scientology's jurisdiction in society. In
this  manner,  the  report  analyzes  the  potential  political  consequences  should
Scientology establish its ideal society (Schoen 2002: 107). 

Scientology, therefore,  has  only itself  to  blame for  the basic  difficulties  that  it  is
experiencing  in  Germany.  The  writings  of  its  founder  have  generated  legitimate
concerns about the compatibility of the organization within a society attempting to
honour human rights and maintain an equitable legal system. 

27



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

14) Conclusion 

After the disastrous apologetics that some academics produced during the early stages
of the Aum Shinri  Kyo investigation (Reader 2000),  scholars should be especially
sensitive  about  providing  studies  whose  blind  spots  allow  malfeasance  to  go
unnoticed. Controversial  groups  use  scholars  for  their  own  ideological  ends,  and
Scientology  is  no  exception.  The  goals  of  this  ideological  organization  involve
'clearing the planet' of opposition and critical scrutiny. As long as critics focus on the
organization's probable human rights abuses, government officials in various countries
throughout the world will  continue to raise difficult  questions about the living and
working conditions of Scientology's most dedicated, Sea Organization members. 

Let there be no doubt: Scientology acutely realizes the crucial role that academics can
and do play in its globalized legitimation efforts. In a 1995 speech to the International
Association  of  Scientologists,  the  Deputy  Commanding  Officer  of  the  Office  of
Special Affairs, Kurt Weiland, presented to the audience a succinct statement about
the role of scholars in assisting Scientology with its  worldwide goals. As reported
later in the International Association of Scientologists' magazine: 

Mr. Weiland went on to explain that one of the actions needed to secure peace for
Scientology  with  all  governments  in  all  countries  of  Earth  was  to  obtain
comprehensive studies and treatises on Scientology from the world's leading religious
and sociological scholars. 

Scholars from the United Kingdom, Finland, Russia, Japan, Norway, Holland, Poland,
Belgium and elsewhere have been authoring their reviews which have been uniformly
positive. 

'The results and conclusions of these experts,' Mr. Weiland went on, "are beyond our
expectations although I guess they shouldn't have been. 

'The experts, as they learn more and more about Scientology are intrigued by our
religion and its success. In fact five of the experts have decided to write a book about
Scientology and one decided to get Book One [i.e., Dianetics: The Modern Science of
Mental Health] auditing.' 

Mr. Weiland explained how these documents are now being translated so that they can
be used in every country, providing an overwhelming presentation that is universal in
its conclusion. The expertises are not only used in courts and tax agencies. They are
being disseminated to government agencies and officials,  universities and religious
organizations. It  is  a  massive  project  and  has  been  funded  entirely  by  the  IAS
(International Association of Scientologists Administrations 1995: 13). 

28



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

While certainly not intended to be so, let this statement be a multi-leveled warning to
scholars working on Scientology. 

On the most obvious level, Weiland's statement indicates that this group will be using
scholars' writings in intensely fought political and social battles. Scholars writing on
Scientology may see  their  actions  as  objectively neutral,  but  the organization  will
attempt to utilize their academic products to further an ideological agenda that has
disturbing  implications  for  human  rights. Moreover,  amidst  a  growing  mound  of
academic accolades, the voices of dissenters may get smothered. People whose only
set of credentials come from years of inside involvement-who have seen and lived the
issues about which the academics are writing-may find it increasingly difficult to tell
what they know to people in power who need to hear it. 

On  a  deeper  level,  however,  Weiland's  identification  of  a  scholarly evaluation  of
Scientology that is "an overwhelming presentation that is universal in its conclusion"
bodes ill for those few of us whose knowledge of the organization and its policies
leads to less-than-favourable conclusions about it. In essence, the organization will
follow the policies against "suppressive persons" that its founder developed and try to
silence us. Certainly I see Leisa Goodman's unscholarly attack on my scholarship in
this light. 

I  am  concerned,  moreover,  about  the  implications  of  the  Sea  Organization/RPF
studies  produced  by  Gordon  Melton  and  the  European  scholars. They  are  vague
(almost to the point of silence) about how they came to undertake their research; how
the Scientology organization fit into their research design; how much the studies cost;
and  whether  Scientology itself  assisted  with  any of  the  expenses. After  the  Aum
Shinri  Kyo debacle,  scholars  should  have  learned  how important  it  is  to  provide
readers and the public with as much information as we can about the practicalities of
the studies themselves. Now this lesson is even more important, since Scientology has
told  its  members how it  is  using our findings  to further  their  cause.  (Just  for  the
record, I conducted this research with no additional funding and support beyond what
my university provides its professors in the everyday conduct of their jobs.) 

Although I have raised serious issues about two studies of the contemporary Sea Org
and the RPF, part of me nevertheless hopes that their relatively benign findings are
correct. I do not want to see the abuses of earlier days imposed upon new generations
of  members.  Yet  the  private  legal  system, the  ridiculous  pay, the  undermining of
familial (especially parental) relationships, the years spent 'rehabilitating' in a highly
restrictive  and  demanding  environment-these  issues  combine  with  others  in  my
conclusion that Scientology remains a threat to the human rights of both its members
and its opponents. 

29



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

BIBLIOGRAPHY

Abelson,  Elliot  J.  (2002).  "Re:  Gerald  Armstrong.  Stephen  A.  Kent."
[Correspondence].  Los  Angeles:  1p.;  Available  at:  <
http://www.gerryarmstrong.org/50grand/cult/abelsonltr-kent-020605.html >. 

Berlin State Court. (2001). "Robert S. Minton vs. Sabine Weber, Scientology Kirche
Deutschland e.V. and Scientology Kirche Berlin e.V." Minton v. Scientology et al.
(March  27).;  Available  at:  <http://lisatrust.bogie.nl/legal/minton/berlin/4-
01decision.html>. 

Brown, Janelle. (1998). "A Web of Their Own." Salon (July 15); Downloaded from:
<http://archive.salon.com/21st/feature/1998/07/15feature.html> on August 23, 2003. 

California Court of Appeal, Second Appellate District, District Seven. (1989). "Larry
Wollersheim v. Church of Scientology of California." (Filed July 19): 9269-9279. 

CBS (1997). "CAN the Cult Awareness Network." 60 Minutes Transcript.  Volume
XXX No. 15: 15-22. 

Church of Scientology International. (1995). "Anti-Religionists Face the End of the
Road." International Scientology News: [21]. 

Church of Scientology International (CSI). (1998). "Slamming in Standard Ethics."
High Winds: 16-19. 

Circuit Court of the Sixth Judicial Circuit, Pinellas County, State of Florida. (2000).
"Affidavit  [by Stephen  A.  Kent]  in  Estate  of  Lisa  McPherson  .  .  .  v.  Church  of
Scientology Flag Service Organization . . . ." (January 6): 46 pp.; Downloaded from:
<http://www.arts.ualberta.ca/~skent/Linkedfiles/mcpherson.htm>  on  January  10,
2003. 

Coad,  Malcolm.  (1991).  "Sympathy  with  the  Devil."  Weekend  Guardian  [UK].
(August 24-5): 12-13. 

Collignon,  Pierre.  (2001a).  "Cult  Accused  of  Brainwashing."  Jyllands-Posten
[Copenhagen, Denmark].  Unofficial Anonymous English Translation. (January 14);
Downloaded from <alt.religion.scientology> on July 30, 2001. 

Collignon,  Pierre.  (2001b).  "Franz  the  Happy."  Jyllands-Posten  [Copenhagen,
Denmark].  Unofficial  Anonymous  English  Translation.  (January 14):  Downloaded
from <alt.religion.scientology> on July 30, 2001. 

30



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Collignon,  Pierre.  (2001c).  "An  Offer  from  Scientology."  Jyllands-Posten
[Copenhagen,  Denmark].  Unofficial  Translation  by  Jens  Tingleff.  (January  14);
Downloaded from: < http://www.holysmoke.org/cos/rpf-denmark4.htm > on January
12, 2003. 

Coser,  Lewis.  A.  (1974).  Greedy Institutions:  Patterns  of Undivided Commitment.
New York: The Free Press. 

Court  of  Appeal  for  Ontario.  (1997).  "Her  Majesty  the  Queen  (Respondent)  and
Church  of  Scientology  of  Toronto  and  Jacqueline  Matz  (Appelants) C13047,
C13207." (April 18): 143pp; Available at: <http://xenu.ca/court/appeal.html >. 

Frantz,  Douglas (1997a).  "Scientology's Puzzling Journey From Tax Rebel  to Tax
Exempt." New York Times (March 9): 1, 30-31. 

Frantz, Douglas. (1997b). "Death of a Scientologist Heightens Suspicions in a Florida
Town." New York Times (December 1): A1, A14. 

Frantz, Douglas. (1999). "First Step, Get IRS Form 990's." The Nieman Foundation
for  Journalism  at  Harvard  University,  Second  Watchdog  Conference,  Boston,
Massachusetts. 

Frantz,  Douglas.  (2000).  [Apology to Dr.  Stephen A.  Kent].  Correspondence with
Stephen A. Kent. 1p. 

Gerstel,  David  U.  (1982).  Paradise,  Incorporated:  Synanon.  Novato,  California:
Presidio Press. 

Goodman, Leisa. (2001). "A Letter from the Church of Scientology." Marburg Journal
of  Religion  6(2):  4  electronic  pp.;  Available  at:  <http://www.uni-
marburg.de/religionswissenschaft/journal/mjr/goodman.html>. 

Goodstein, Laurie. (1996). "Anti-Cult  Group Dismembered as Former Foes buy Its
Assets." Washington Post (December 1): A1, A22. 

Gormez, Mike. (2002). "The Story of Vivien Krogmann-Lutz." 

Downloaded  from:  <http://www.whyaretheydead.net/childabuse/vivien/?FACTNet>
on August 23, 2003. 

31



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Heldal-Lund, Andreas. (2003). "Scientology Censor Software Cracked!"; Downloaded
from: <http://www.xenu.net/archives/events/censorship/wordlist.html> on August 23,
2003. 

Hubbard, L. Ron. (1967). "Organization Definition of." The Organization Executive
Course 7. Los Angeles: Church of Scientology of California: 199. 

Hubbard,  L.  Ron.  (1970).  "Stories  Told."  Sea  Organization  Flag  Order  2673
(December 24): 1p. 

Hubbard, L. Ron. (1976a). Modern Management Technology Defined. Copenhagen,
New Era Publications. 

Hubbard, L. Ron. (1976b). The Only Valid Security Check. The Technical Bulletins
of Dianetics and Scientology IV. Copenhagen, Scientology Publications: 275-281. 

International  Association  of  Scientologists  Administrations.  (1995).  "Mr.  Kurt
Weiland[:]  Deputy Commanding Officer[,]  Office of Special Affairs International."
Impact: 10-13. 

Janis, Mark: Richard S. Kay; and Anthony Bradley. (1995). European Human Rights
Law: Text and Materials. Oxford, Clarendon Press. 

Kent,  Stephen  A.  (1998).  ""Witness  Statement  of  Stephen  Alan  Kent"  in  Bonnie
Louise Woods, Plaintiff; and Sheila Chaleff, Graeme Wilson, Cathy Sproule, Church
of  Scientology Religious  Education  Inc.,  Defendants.  1993 W.  No.  2079."  15pp.;
Available at: <http://www.arts.ualberta.ca/~skent/Linkedfiles/bonniewood.htm 

Kent,  Stephen  A.  (1999a).  "The  Creation  of  'Religious'  Scientology."  Religious
Studies  and  Theology  18(2):  97-126;  Available  at:
<http://www.holysmoke.org/cos/kent-fake-religion.htm>. 

Kent, Stephen A. (1999b). "The Globalization of Scientology: Influence, Control and
Opposition  in  Transnational  Markets."  Religion  29:  147-169;  Available  at:
<http://www.gospelcom.net/apologeticsindex/s04a13.html>. 

Kent,  Stephen  A.  (1999c).  "Scientology--Is  this  a  Religion?"  Marburg  Journal  of
Religion  4(1):  1-11;  Available  at:  <http://www.uni-
marburg.de/religionswissenschaft/journal/mjr/kent.html> 

Kent, Stephen A. (2000). Brainwashing in Scientology's Rehabilitation Project Force
(RPF).  Hamburg,  Germany, Behörde  für  Inneres-Arbeitsgruppe  Scientology  und

32



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Landeszentrale  für  politische  Bildung:  63pp.;  Available  at:
<http://www.hamburg.de/Behoerden/ags/brain.pdf>. 

Kent, Stephen A. (2001a). Brainwashing Programs in The Family/Children of God
and  Scientology.  In  Misunderstanding  Cults:  Searching  for  Objectivity  in  a
Controversial  Field.  Eds.  Benjamin  Zablocki  and  Thomas  Robbins.  Toronto,
University of Toronto Press: 349-378. 

Kent,  Stephen A.  (2001b).  Compelling Evidence:  A Rejoinder  to  Lorne Dawson's
Chapter. In  Misunderstanding  Cults:  Searching  for  Objectivity  in  a  Controversial
Field. Eds. Benjamin Zablocki and Thomas Robbins. Toronto, University of Toronto
Press: 401-411. 

Kent, Stephen A. (2001c). "The French and German Versus American Debate Over
'New Religions', Scientology, and Human Rights." Marburg Journal of Religion 6(1):
1-11;  Available  at:  <http://www.uni-
marburg.de/religionswissenschaft/journal/mjr/kent2.html>. 

Kent,  Stephen  A.  and  Deana  Hall.  (2000).  "Brainwashing  and  Re-Indoctrination
Programs in  the  Children  of  God/The  Family."  Cultic  Studies  Journal  17:  56-78;
Available  at:
<http://www.arts.ualberta.ca/~skent/Linkedfiles/cog_brainwashing.htm>. 

Kent, Stephen A. and Theresa Krebs. (1998a). "Academic Compromise in the Social
Scientific Study of Alternative Religions." Nova Religio 2(1): 44-54. 

Kent, Stephen A. and Theresa Krebs. (1998b). "When Scholars Know Sin: Alternative
Religions  and  Their  Academic  Supporters."  Skeptic  6(3):  36-44;  Available  at:
<http://www.gospelcom.net/apologeticsindex/c25.html>. 

KOTO. (1989).  First  part  of Series  by Larry Blunt  on Narconon.  Oklahoma City,
Oklahoma(August 21?). 

Kumar,  J.  P.  (1997).  "'Fair  Game':  Leveling  the  Playing  Field  in  Scientology
Litigation." The Review of Litigation 16(3): 747-772. 

Lattin,  Don.  (2001).  "Leaving  the  Fold:  Third  Generation  Scientologist  Grows
Disillusioned  With  Faith."  San  Francisco  Chronicle  (February  12);  Available  at:
<http://www.gospelcom.net/apologeticsindex/c25.html>. 

33



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Lifton, Robert Jay. (1961). Thought Reform and the Psychology of Totalism: A Study
of 'Brainwashing' in China. London, Victor Gollancz Ltd. 

Los Angeles Times . (2002). "Scientologists Settle Suit By Ex-Member." (May 11). 

Malka,  Cyril.  (2002). "Starved  to  Death  in  Denmark."  et-sect-era  Internet  English
Translation. (September12). 

Melton, J. Gordon. (1999). "Mea Culpa! Mea Culpa!" Skeptic 7(1): 14-17; Available
at: <http://www.gospelcom.net/apologeticsindex/c36.html>. 

Melton, J. Gordon. (2001). "A Contemporary Ordered Religious Community: The Sea
Organization." Paper Presented at the 2001 CESNUR Conference, London, England;
Available at: <http://religiousmovements.lib.virginia.edu/cesnur/melton.html>. 

Miller,  Russell.  (1987).  Bare-Faced Messiah. The  True  Story of  L.  Ron Hubbard.
London, Michael Joseph. 

New York Times. (1979). "Author of a Book on Scientology Tells of Her 8 Years of
Torment." (January 22). 

Pentikainen, Juha and Marja Pentikainen. 1996. "The Church of Scientology." Report
(January); Available at: http://www.neuereligion.de/ENG/Pentikainen/main.htm>. 

Pentikainen, Juha: Jurgen F. K. Redhardt; and Michael York. (2002). "The Church of
Scientology's  Rehabilitation  Project  Force."  Report; Available  at:
<http://www.cesnur.org/2002/scient_rpf_notes.htm>. 

Reader,  Ian. (2000).  "Scholarship,  Aum Shinrikyo, and Academic Integrity." Nova
Religio 3: 368-382. 

Rosenblum,  Anne (n.d.).  Declaration  from Anne Rosenblum,  Foreward by Dennis
Erlich.  9pp.; Downloaded  from  http://wpxx02.toxiuni.wuerzburg.de/~kra-
sel/CoS/affar.htm. 

Rusnell,  Charles.  (1998).  "Church  of  Scientology Targets  U  of  A  [University  of
Alberta]  Professor  for  Criticizing  its  Practices."  The  Edmonton  Journal  [Canada].
(June 13): B7. 

Schoen, Brigitte.  (2002). "Reconstructing Reality from Highly Deviant Perspectives:
A Reply to "'Verfassungsfeindlich': Church, State, and New Religions in Germany" by
Irving Hexham and Karla Poewe." Nova Religio 6(1): 102-118. 

34



Marburg Journal of Religion: Volume 8, No. 1 (September 2003)

Taylor, Greg.  2003. "New Case" [e-mail  Correspondence With  Author].  (February
26): 1p. 

Taylor, Greg. Forthcoming. "Scientology in the German Courts." Journal of Law and
Religion. 

United Nations General Assembly. (1959). Declaration of the Rights of the Child;
Available at: <http://www.hri.ca/uninfo/treaties/25.shtml>. 

United States Claims Court. (1992). "Church of Spiritual Technology v. The United
States."  No.  581-887.  (June  29):  32pp.;  Available  at:
<http://www.xenu.net/archive/CourtFiles/occf72.html>. 

United States Court of Appeals for the Ninth Circuit. 2002. "Michael Sklar; Marla
Sklar, Petitioners-Appellants." Opinion. No. 00-70753, Tax Ct. No. 1556-97 (Filed
January 29); Available at: <http://www.giftlaw.com/code.asp?U=2&W=102>. 

Wallis, Roy. (1973). "Religious Sects and the Fear of Publicity." New Society: 52-54. 

Wallis,  Roy.  (1976).  The  Road  to  Total  Freedom:  A  Sociological  Analysis  of
Scientology. New York, Columbia University Press. 

Weinstein, Henry. (2002). "Couple Lose Bid for Tax Refund Tied to Tuition." Los
Angeles Times. (January 30): B7. 

1 In the Religion article, I cited the labour court case as: AP5 ArbGG 1979 Nr.21
[22.3.1995]. Subsequently I discovered that the simpler citation of it is NJW 1996,
143.  This  second,  simpler  citation  appears  in  three  cases  that  Scientology critic,
Tilman Hausherr, has reproduced in the "Court Rulings on Scientology in Germany"
section of his  web site  < http://home.snafu.de/tilman/krasel/germany/rulings.html >
The cases are: OVG Münster, 5 B 993/95; VGH Baden-Würtemberg 10 S 176/96; and
VGH Baden-Württemberg  5S 472/96.  I understand,  however,  from the  Australian
scholar of the German legal system, Greg Taylor, that the Federal Labour Court (NJW
2003, 161; decided 26 September 2002) "does not follow its earlier decision BAGE
79, 319=NJW 1996, 143, and holds that a Scientologist working for Scientology WAS
NOT in a relationship of employment. Nor does the Court say that Scientology is not a
religion, as the earlier decision did, but leaves this question open" (Taylor, 2003). I
express my gratitude to Dr. Taylor for this information. 

Copyright © Stephen A. Kent 2003
First published in Marburg Journal of Religion

35


