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Aktuelle Publikationen

Foto: Rolf K. Wegst

Sonja Lavaert / Winfried Schröder (Hrsg.): Aufklärungs-Kritik und Aufklärungs-Mythen. Horkheimer und Adorno in philosophiehistorischer Perspektive. Berlin / Boston. De Gruyter 2018

Abstract: Die Aufklärung erfuhr ihre wohl radikalste Infragestellung in Max Horkheimers und Theodor W. Adornos Dialektik der Aufklärung. Ihre These, dass die Aufklärung, statt Emanzipation und Humanität zu befördern, verhängnisvolle Folgen zeitigte, stützt sich einerseits auf eine grundsätzliche Rationalitätskritik, andererseits auf eine Analyse der Philosophien von Autoren, die sie als Protagonisten der Aufklärung einstufen: Bacon, Spinoza, Kant und de Sade. Zwar ist ?Aufklärung' im Sinne Horkheimers und Adornos ein von Anbeginn mit der okzidentalen Kultur verbundenes Phänomen. Doch trat aus ihrer Sicht erst in den Philosophien des 17. und 18. Jahrhunderts ihre ambivalente, ja fatale Natur vollends zutage. Während sich die Diskussionen über die Dialektik der Aufklärung zumeist auf die grundsätzliche Rationalitätskritik Horkheimers und Adornos konzentrierten, haben Philosophiehistoriker nur selten die Frage aufgeworfen, ob die dort herangezogenen Philosophen tatsächlich geeignete Kronzeugen ihrer Aufklärungskritik sind. Ziel des vorliegenden Bandes ist es daher, das von Horkheimer und Adorno gezeichnete Gesamtbild der Aufklärung und ihre Interpretationen Bacons, Spinozas, Kants und de Sades auf den Prüfstand zu stellen.

Winfried Schröder (Hrsg.), Reading between the lines - Leo Strauss and the History of Early Modern Philosophy (New Studies in the History and Historiography of Philosophy), Berlin: De Gruyter 2015. 

Abstract: Since its publication in 1952, Leo Strauss's Persecution and the Art of Writing  has stirred considerable controversy, particularly among historians concerned with early modern philosophy. On the one hand, several scholars share his view that it would be inadequate to generally take at face value the explicit message of texts which were composed in an era in which severe sanctions were imposed on those who entertained deviating views. ‘Reading between the lines’ therefore seems to be the appropriate hermeneutical approach. On the other hand, the risks of such an interpretative maxim are more than obvious, as it might come up to an unlimited license to ascribe heterodox doctrines to early modern philosophers whose manifest teachings were in harmony with the orthodox positions of their time. The conributions to this volume both address these methodological issues and discuss paradigmatic cases of authors who might indeed be candidates for a Straussian ‘reading between the lines’: Hobbes, Spinoza, and Bayle.

Sonja Lavaert/Winfried Schröder (Hrsg.),The Dutch Legacy: Radical Thinkers of the 17th Century and the Enlightenment, Leiden: Brill 2016. Zur Verlagshomepage.

Abstract: While Spinoza’s impact on the early Enlightenment has always found due attention of historians of philosophy, several 17th-century Dutch thinkers who were active before Spinoza’s Tractatus theologico-politicus was published have been largely neglected: in particular Spinoza’s teacher, Franciscus van den Enden (Vrye Politijke Stellingen, 1665), Johan and Pieter de la Court (Consideratien van Staet, 1660, Politike discoursen, 1662), Lodewijk Meyer (Philosophia S. Scripturae Interpres, 1666), the anonymous De Jure Ecclesiasticorum (1665), and Adriaan Koerbagh (Een Bloemhof van allerley lieflijkheyd, 1668, Een Ligt schynende in duystere plaatsen, 1668). The articles of this volume focus on their political philosophy as well as their philosophy of religion in order to assess their contributions to the development of radical movements (republicanism / anti-monarchism, critique of religion, atheism) in the Enlightenment.