Hauptinhalt

Veröffentlichungen

Zeitschriften-Publikationen

  • Kauser, R. & Pinquart, M. (2019). Effectiveness of an indigenous parent training program on change in parenting styles and delinquent tendencies (challenging behaviors) in Pakistan: A randomized controlled trial. Journal of Experimental Child Psychology, 188, 144677.
  • Lübke, L., Schwinger, M. & Pinquart, M. (2019). How to measure teachers' attitudes towards inclusion: Evaluation and validation of the Differentiated Attitudes Towards Inclusion Scale (DATIS). European Journal of Special Needs Education, 34, 297-311.
  • Pinquart, M. (2019). Depressive symptoms in parents of children with chronic physical conditions: A meta-analysis. Journal of Pediatric Psychology, 44, 139-149.
  • Pinquart, M. (2019). Posttraumatic stress symptoms and disorders in parents of children and adolescents with chronic physical illnesses: A meta-analysis. Journal of Traumatic Stress, 32, 88-96.
  • Pinquart, M. (2019). Meta-analysis of anxiety in parents of young people with chronic health conditions. Journal of Pediatric Psychology, 44, 959-969.
  • Pinquart, M. & Gerke, D. (2019). Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 28, 2017-2035.
  • Margraf, H. & Pinquart, M. (2018). The impact of maternal responsiveness and control on change in externalizing behavior problems: Differences between regular and special schools. Emotional and Behavioral Difficulties, 23, 3-14.
  • Pinquart, M. (2018). Elternverhalten als Schutzfaktor gegen aggressives und oppositionelles Verhalten der Kinder? Bestandsaufnahme und praktische Schlussfolgerungen. Kindheit und Entwicklung, 27, 71-80.
  • Pinquart, M. (2018). Parenting stress in caregivers of children with chronic physical condition – A meta-analysis. Stress and Health, 34, 194-207.
  • Pinquart, M. & Kauser, R. (2018). Do the associations of parenting styles with behavior problems and academic achievement vary by culture? A meta-analysis. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 24, 75-100.
  • Pinquart, M., Pfeiffer, J.P., & Becker, K. (2018). Perceived attainment of developmental tasks in adolescents with and without mental disorders. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 50, 97-107.
  • Pinquart, M. & Pfeiffer, J.P. (2018). Perceived strengths and difficulties in adolescents with and without hearing impairment. International Journal of Mental Health and Deafness, 2018, 4, 1.

 Bücher

  • Pinquart, M., Schwarzer, G. & Zimmermann, P. (2018). Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarb. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.

 Buch-Kapitel

  • Pinquart, M. (2019). Entwicklung des Selbst und der Persönlichkeit. In D. Urahne, M. Dresel & F. Fischer (Hrsg.), Psychologie für den Lehrerberuf (S. 315-329). Berlin: Springer.
  • Pinquart, M. (2019). Elternstress. In M.A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch Psychologisches Wörterbuch (19. überarb. Aufl., S. 479). Bern: Huber.
  • Pinquart, M. (2019). Entwicklung, motivationale. In M.A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch Psychologisches Wörterbuch (19. überarb. Aufl., S. 508-509). Bern: Huber.
  • Pinquart, M. (2018). Entwicklung von Motivation und Handeln. In J. Strohmer (Hrsg.), Psychologische Grundlagen für Fachkräfte in Kindergarten, Krippe und Hort (S. 171-176). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Caregiver stress. In M. Bornstein (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development (pp. 312-313). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pinquart, M. (2018). Gegenstrand und Aufgaben der Entwicklungspsychologie. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 15-40). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Entwicklung der Motivation und der Handlungsregulation. In M. Pinquart, G., Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 153-172). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Moralische Entwicklung. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 222-244). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Entwicklung der Persönlichkeit und des Selbstkonzepts. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 245-267 ). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Entwicklung der Geschlechtsidentität, geschlechtstypischer Einstellungen und geschlechtstypischer Verhaltensweisen. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 269-288). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Entwicklungsstörungen und psychische Probleme im Kindes- und Jugendalter. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 289-311). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. (2018). Interventionen zur Beeinflussung von Entwicklungsprozessen. In M. Pinquart, G. Schwarzer & P. Zimmermann (Hrsg.), Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 313-335). Göttingen: Hogrefe.
  • Pinquart, M. & Margraf, H. (2018). Jugend und Freizeit. In B. Gniewosz & P. Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend (S. 126-142). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Pinquart, M. & Silbereisen, R.K. (2018). Prävention und Gesundheitsförderung im Jugendalter. In K. Hurrelmann, M. Richter, T. Klotz & S. Stock (Hrsg.), Referenzwerk Prävention und Gesundheitsförderung: Grundlagen, Konzepte und Umsetzungsstrategien (5. vollständig überarbeitete Auflage, S. 89-99). Bern: Hogrefe.
  • Pinquart, M., Sörensen, S., & Song, Y. (2018). Older persons’ care-related preferences. In T. Boll, D. Ferring, & J. Valsiner (Eds.), Cultures of Care in Ageing (pp. 123-147). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Zimmermann, P. & Pinquart, M. (2018). Soziale Entwicklung. In M. Pinquart, G. Schwarzer & Zimmermann, P. (Hrsg.). Entwicklungspsychologie - Kindes- und Jugendalter (2. überarbeitete Aufl., S. 197-220). Göttingen: Hogrefe.