Hauptinhalt

Hubert Locher

Whose pictures? The Marburg documents related to the after war negotiations about „restitution“

Der Beitrag hat die Funktion einer Einleitung in den Gegenstand dieser Tagung aus einer sehr spezifischen Marburger Perspektive. Ich möchte einen Vorgang anhand der Dokumente vorstellen bzw. in Erinnerung rufen, der von grundsätzlicher Bedeutung für den Umgang mit Fotografien steht, die im Kontext des militärischen Kunstschutzes im besetzten Gebiet entstanden sind.

Die Angelegenheit wird unter der Bezeichnung „Restitution of Negatives taken in France during the German Occupation“ in den Akten des Office of Military Governement for Hesse (OMGUS), Monumenst, Fine Arts and Archives Section (MFA & A) geführt. Gegenstand ist die Forderung der Abgabe aller von Foto Marburg in Frankreich in den Jahren 1940 bis 1944 aufgenommenen Fotografien an die französische Regierung gemäß den Bestimmungen der Military Government Regulations Titel 18.

Es handelt sich um eine charakteristische Nachkriegsepisode, die in der Zeit von so grundsätzlicher Bedeutung war, dass sie für einen kurzen Augenblick Foto Marburg in die Schlagzeilen und sogar zur Beachtung höchster politischer Stellen gebracht hat. Von besonderem Interesse sind die interne Wahrnehmung der Angelegenheit, die Art des Umgangs damit und die in deren Verlauf hervorgebrachten Dokumente, die für sich selbst Zeugnisse einer kulturellen Befindlichkeit sind und die Bedeutung des Bildarchivs Foto Marburg in den Jahren unmittelbar nach dem Kriegsende veranschaulichen. Auch aus heutiger Sicht besitzt die Episode Aktualität, ist doch der Gegenstand des Streites von sehr grundsätzlicher Art: Es geht nicht nur um völkerrechtliche Fragen im Zusammenhang mit den Vorgängen im Krieg, sondern es ist prinzipiell die Frage nach dem Eigentumsrecht am Bild eines Gegenstandes angesprochen.

This contribution is meant as an introduction to the topic of this workshop from a specifically Marburgian perspective. Looking at some documents conserved in the German Documentation Centre for Art History – Bildarchiv Foto Marburg, I would like to report on an incidence which is of fundamental significance for the handling of photographs made in the context of the „Kunstschutz“ in occupied territory.

In the Acts of the Office of Military Governement for Hesse (OMGUS), Monuments, Fine Arts and Archives Section (MFA & A) the matter is referred to with the sentence: „Restitution of Negatives taken in France during the German Occupation“. Its content is the request to cede all the photographs taken by Foto Marburg in France in the years from 1940 to 1944 to the French government according to the Military Government regulations, title 18.

The matter is an episode which is characteristic of the post-war period. It was at the time of such importance that it made, for a short moment, some headlines and brought Foto Marburg even to the attention of the highest political positions. What might be of particular interest to us is the internal perception of the matter, the way of dealing with it among the persons involved in it from Foto Marburg, and the documents produced in the course of the process.

These documents are in themselves worth of consideration as they are documenting the existential orientation of the time and exemplify the importance of the Bildarchiv Foto Marburg immediately after the end of the War. The matter is even of some relevance to the present due to its fundamental character: Not only is it relating to questions of international law in connection with actions taken during the war, but it addresses the fundamental question of the right of the ownership over the picture of an object.